Plan zamówień publicznych.docx

(74 KB) Pobierz


logo
Łukasz Górski             

Administracja III rok

Nr albumu: 2613

Przedmiot: Zamówienia publiczne             

 

Zamówienia publiczne gminy i miasta Tuliszków zrealizowane w roku 2022             

 

Tuliszków to miejscowość, której prawa miejskie nadano w średniowieczu, lecz w wyniku represji po Powstaniu Styczniowym władza carska odebrała status miasta, a przywrócenie statusu nastąpiło w 1919 roku, dziś jest częścią powiatu tureckiego. Gminę Tuliszków tworzą następujące sołectwa: Ruda, Piętno, Nowy Świat, Ogorzelczyn, Sarbicko, Gadowskie Holendry, Grzymiszew, Kiszewy, Krępa, Ogorzelczyn, Piętno, Smaszew, Wróblina, Tarnowa, Wielopole, Wymysłów, Zadworna, oraz miasto Tuliszków. Całkowity obszar zajmowany przez wszystkie miejscowości należące do gminy wynosi 150 km2 a liczba mieszkańców to 10 500 osób. [1] Władzę wykonawczą w gminie Tuliszków sprawuje burmistrz wraz z 15 radnymi sprawującymi władzę uchwałodawczą.

Współdziałając dla dobra i podwyższenia jakości życia mieszkańców gmina ogłasza przetargi na zamówienia publiczne, jeśli inwestycja ma wartość niższą niż 130 000zł bez podatku VAT wtedy rozpisywana jest według wewnętrznych regulaminów, które mogą być stworzone w oparciu o wzór opublikowany w Urzędzie Zamówień Publicznych. Dopiero inwestycje równe 130 000 netto lub powyżej tej kwoty ogłaszane są na zasadach rozpisanych w Ustawie Prawo Zamówień Publicznych, zwanej ,,Ustawą PZP’’. Jeszcze inne procedury występują przy zamówieniach przekraczających progi unijne, wtedy przed rozpisaniem oferty gmina zobowiązana jest do przeprowadzenia analizy potrzeb i wymagań, powołania komisji przetargowej, występują również szczególne wymagania względem dokumentacji postępowania, oraz zasady publikacji ogłoszeń o zamówieniu, ponadto wymagane jest od zamawiającego sporządzenie oferty przetargowej w formie elektronicznej podpisanej podpisem kwalifikowanym.[2] Według art. 23 ust. 1 ustawy PZP zamawiający publiczni po uchwaleniu planu finansowego lub przyjęciu budżetu zobowiązani są w ciągu 30 dni przygotować plan postępowań o udzielenie zamówień, jakie zamierzają przeprowadzić w swojej instytucji w danym roku finansowym. Następnym etapem jest publikacja planu na stronie internetowej zamawiającego czyli w tym przypadku gminy, oraz w Biuletynie Zamówień Publicznych (BZP). Nakaz opublikowania planu postępowań w BZP prowadzi do konieczności wykorzystania przez gminę internetowego portalu Urzędu Zamówień Publicznych (UZP).

Plan zamówień publicznych w gminach wykonywany jest według obowiązujących przepisów prawnych, zasady tworzenia planu postępowań o udzielanie zamówień, jego upublicznienie oraz aktualizacje przebiegają według standardów zawartych w Ustawie z dn. 11 września 2019 roku[3] ze zmianami obowiązującymi od stycznia 2021 roku opublikowanymi w ustawie PZP w Dz. U. z 2021 r., poz. 1129, a plan postępowania uregulowano w art. 23 rozdziału 3 w dziale I tej ustawy. Wzorem graficznym według, którego pisany jest plan postępowań to załącznik do rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 18 grudnia 2020 w sprawie wzoru planu postępowań o udzielenie zamówień[4], dzięki temu sporządzony dokument jest przejrzysty, a informacje w nim zawarte uporządkowane. W przypadku zmiany zamierzeń na każdej gminie ciąży obowiązek niezwłocznego aktualizowania planu postępowań o udzielenie zamówień, oraz opublikowanie zmiany w Biurze Zamówień Publicznych – BZP i na stronie internetowej urzędu gminy. W opublikowanym planie powinno znajdować się wyjaśnienie czy aktualizacja dotyczy anulowania, zmiany czy dodania pozycji w planie, jest to bardzo ważna kwestia, gdyż poprzez przejrzystość w planach i ofertach przetargowych gmina unika podejrzeń o jakąkolwiek formę korupcji.

Zamówienie publiczne według obowiązujących przepisów prawnych definiuje się jako ,,Umowa odpłatna zawierana między zamawiającym a wykonawcą, której przedmiotem jest nabycie przez zamawiającego od wybranego wykonawcy robót budowlanych, dostaw lub usług’’.[5] Stwarza to podstawę prawną do zawarcia umowy między reprezentującą wszystkich mieszkańców gminą a wykonawcą.

Aby w sposób przejrzysty rozdysponować fundusze pochodzące z podatków mieszkańców samorząd gminny dla dużych dostaw lub inwestycji ogłasza przetarg. Przetarg definiowany jest jako: ,,Postępowanie administracyjne dotyczące nabycia dostaw, świadczenia usług, lub wykonania robót budowlanych’’[6] a którego efektem jest wyłonienie usługodawcy i podpisanie z nim umowy na wykonanie zlecenia. Dzięki takiej formie składający zamówienie może określić najistotniejsze kryterium według którego będzie dokonywał wyboru, a firmy przedstawić najbardziej konkurencyjną ofertę.

W 2022 roku samorząd gminy i miasta Tuliszków zaplanował 28 projektów o wartości mniejszej niż progi unijne oraz 1 o wartości przekraczającej progi unijne dla swoich inwestycji, wszystkie 29 projektów podzielono na 3 kategorie: roboty budowlane, usługi, dostawy.[7] Każdy projekt wpisywany zostaje w tabelę o 7 rubrykach, najpierw w rubryce ,,Pozycja planu’’ nadaje się liczbę porządkową danemu projektowi, w drugiej rubryce ,,Przedmiot zamówienia’’ wpisywany jest temat projektu, kolejna rubryka ,,Przewidywany tryb albo procedura zamówienia’’ informuje na podstawie której ustawy będzie odbywał się przetarg, a co się z tym wiąże o systemie zarządzania dokumentacją. W rubryce nr 4 wpisana zostaje ,,Orientacyjna wartość zamówienia” w walucie polskich złotych, w następnej rubryce wpisywany jest ,,Przewidywany termin wszczęcia postępowania’’ określa się go kwartalnie, rubryka nr 6 to informacje dodatkowe, a w ostatniej wpisywane zostają ewentualne ,,Informacje na temat aktualizacji’’.

Pierwszym przedmiotem zamówienia o numerze: 1.1.1 z kategorii roboty budowlane był: ,,Budowa drogi gminnej 66708P Ogorzelczyn – Osada leśna – Grzymiszew’’, zamówienie udzielono w trybie podstawowym, na podstawie art. 275 pkt 1 ustawy. Orientacyjna wartość złożonego zamówienia wynosi               6 800 000,00zł a przewidywany termin wszczęcia postępowania to pierwszy kwartał 2022 r. W dniu 21 kwietnia gmina Tuliszków jako realizatora wyłoniła firmę MK STELLA z miejscowości Koło, która zobowiązała się do wykonania inwestycji w dwóch etapach. Pierwszym etapem było położenie na odcinku 5,2km drogi asfaltowej, zaś drugim etapem było zbudowanie chodników, ścieżki rowerowej, kanalizacji deszczowej i oświetlenia.[8] Cena przekroczyła zakładaną wartość i zamiast 6 800 000,00zł wyniosła 9 222 605,30zł. [9]Na ten cel gmina dostała dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych: 5 865 001, 86zł.

Drugie w kolejności o numerze 1.1.2 ogłoszone postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na roboty budowlane to: ,,Remont i przebudowa budynku przy Placu Wolności 3 w Tuliszkowie z przeznaczeniem na utworzenie ,,Klubu Seniora’’  (Program Klub Senior + MODUŁ 1)[10]. W mieście Tuliszków wybudowano nowy budynek dla biblioteki publicznej, a miejsce po byłej bibliotece na prośbę mieszkańców przekształcono na miejsce spotkań i dzięki temu mógł powstać ,,Klub Seniora.”Zamówienie było udzielane w trybie podstawowym na podstawie art.275 pkt1 ustawy. Wartość wyliczono na sumę 380 000,00zł. Przewidywany termin realizacji zamówienia to pierwszy kwartał. Na wykonawcę tego projektu wyłoniono firmę Leopard-Bud Sp. z o.o. z siedzibą w Gozdowie. Wykonawca wycenił usługę dostosowania budynku według wymogów i standardów bezpieczeństwa, umeblowania pomieszczeń w kanapy, biurka, stół konferencyjny, krzesła, stoliki, oraz zaplecza kuchennego z meblami i sprzętem AGD na sumę: 728 517,55zł. Usługa wykonawcy drastycznie przekraczała sumę zaplanowaną na ten wydatek, jednakże gmina otrzymała fundusze z zewnątrz w wysokości 184 562 zł. Zadanie zostało współfinansowane w ramach umowy z Wojewodą Wielkopolskim.

Trzecim zadaniem z tabeli o numerze 1.1.3 w Planie postępowań o udzielenie zamówień było: ,,Przebudowa wodociągu w miejscowości Piętno.’’ Na ten cel zabezpieczono kwotę 120 000,00zł. Zamówienie było udzielane w trybie podstawowym na podstawie art. 275 pkt 1 ustawy. Wykonawcę wyłoniono w wyniku ogłoszonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, najlepszą ofertę przedstawiło Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Budowlanych Jakub Wawrzyniak. Przewidywanym terminem wszczęcia realizacji był pierwszy kwartał, jak wynika z artykułu zamieszczonego na stronie Urzędu Gminy Tuliszków realizację rozpoczęto w maju 2022r. W tabeli planu postępowań zamówień publicznych pola ..Informacje dodatkowe’’, oraz ,,Informacje na temat aktualizacji’’ są puste. Patrząc niżej w tabeli na kolejne trzy rubryki ,,Przedmiot zamówienia’’ można zauważyć, iż zgłoszone projekty dotyczą tego samego rejonu gminy, więc konsekwentnie oprócz miejscowości Piętno wodociąg rozbudowano i zmodernizowano także w miejscowościach, Sarbicko, Wróblina i Krępa.[11] Było to związane z podzieleniem głównego zadania na trzy części i wpisanie ich do Planu jako odrębne kolejne zadania (główne zadanie ma  nr 1.1.3 a wiążące się z nim zadania mają numery: 1.1.4, 1.1.5, 1.1.6). Część pierwsza o numerze w Planie 1.1.4 obejmuje ,,Budowę wodociągu w miejscowości Piętno oraz budowę przyłącza wodociągowego do budynku mieszkalnego jednorodzinnego w miejscowości Piętno.’’ Jest to zamówienie udzielane w trybie podstawowym na podstawie art. 275 pkt 1 ustawy, zamierzona kwota do wydania na ten cel to 40 000,00zł jednakże z dokumentów gminnych wynika, że koszt był o wiele wyższy i zrealizowanie tego fragmentu planu wyniósł 154 952,82zł. Drugą część w Planie zamówień stanowiły dwa zadania: ,,Rozbudowa sieci wodociągowej Tuliszków – Sarbicko’’ o numerze 1.1.5 oraz ,,Budowa rurociągu z hydrantem zewnętrznym naziemnym w miejscowości Wróblina’’ o numerze 1.1.6 . Zakładano, iż koszty inwestycji zmieszczą się razem w kwocie 206 000zł lecz zrealizowane zadanie wyceniono na 248 386,43zł. [12] Trzecia część zadania o numerze w Planie 1.1.7 nosi tytuł: ,,Rozbudowa sieci wodociągowej Tuliszków – Krępa.’’ Wartość tej inwestycji wyliczono na 70 000zł lecz ostatecznie jak podaje na swej stronie gmina Tuliszków wyniosła ona 68 344,08zł. Po zsumowaniu wszystkich części inwestycji jej łączny koszt wyniósł prawie pół miliona zł – dokładnie 471 683,33zł, lecz dodatkowo wraz z rozpoczęciem prac burmistrz miasta i gminy Tuliszków p. Krzysztof Roman ustanowił nadzór nad inwestycją i podpisał umowę na pełnienie obowiązków inspektora wykonywanych projektów p. Sławomira Lebicę i na ten cel gmina przeznaczyła 3 321zł. Gmina nie pozyskała na ten cel żadnych funduszy z zewnątrz.

Na kolejnej pozycji w Planie zamówień pod numerem 1.1.8  ,,Budowa łącznika pomiędzy drogą krajową DK 72, a drogą Powiatową Tuliszków – Wróblina”. Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie art.275 pkt 1 ustawy, a jego orientacyjna wartość pieniężna wpisana w Planie to 1 000 000zł, przewidywany termin wszczęcia postępowania to pierwszy kwartał roku. Nie podano żadnych dodatkowych danych w tabeli, nie ma również zapisu o aktualizacjach.  Wiadomość o trwaniu budowy drogi gmina zamieściła na swojej stronie internetowej w lipcu, podając ostateczny koszt i opisując szczegółowo zakres prac.[13] Całkowita wartość inwestycji wyniosła: 1 280 694,60zł i  na ten cel uzyskano dofinansowanie z państwowego funduszu celowego, pod nazwą Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg w wysokości 821 111,76zł. Jak podaje internetowy portal powiatu tureckiego inwestycję rozpoczęto od pomiarów, następnie demontaż starej nawierzchni i wykonanie wyrównania i zagęszczenia podłoża, przepustów i wpustu dla spływającej wody deszczowej.[14] Oprócz drogi zbudowano chodnik dla mieszkańców, wjazdy do posesji, ścieżkę rowerową, pobocze z tłuczonego kamienia, pogłębiono rowy, które mają za zadanie osuszać drogę z poboczem i postawiono znaki drogowe. W cenę tej inwestycji wchodzi też przebudowa skrzyżowania z drogą powiatową i oświetlenie uliczne na łącznej powierzchni drogi 382,30m. Ta inwestycja poprawi jakość komunikacji mieszkańcom gminy Tuliszków.

Dziewiątym zamówieniem na rok 2022 ogłoszonym w planie zamówień publicznych pod nr: 1.1.9 to: ,,Remont i przebudowa Szkoły Podstawowej w Ogorzelczynie - etap I remont i przebudowa dachu.’’ Zamówienie zakwalifikowano jako roboty budowlane i udzielone zostało w trybie podstawowym według art. 275 pkt 1 ustawy i prowadzone samodzielnie przez zamawiającego publicznego- samorząd gminy i miasta Tuliszków. Na ten cel nie pozyskano żadnych środków z Unii Europejskiej[15] koszty demontażu, zbudowania nowej konstrukcji dachowej i pokrycia dachu zaplanowano na 100 000zł,   nie przeprowadzono wcześniejszych konsultacji rynkowych. W planie zamówień publicznych pod numerem BZP: 2022/BZP00026914/06/P termin realizacji określono na trzeci kwartał roku i dnia 16.08.2022 gmina ogłosiła zamówienie publiczne, nadano mu numer 2022/BZP 00305579. Przedsiębiorcy zostali zobowiązani do składania ofert wyłącznie drogą elektroniczną, a późniejsza komunikacja między wykonawcą a zleceniodawcą będzie się odbywała wirtualnie poprzez ,,Formularz do komunikacji’’ na platformach ePUAP, lub miniportal.uzp.gov.pl lub oficjalny adres e-mail gminy. Aby firma została dopuszczona do przedstawienia oferty musi spełniać wymagane warunki, są to: zdolność do występowania w obrocie gospodarczym, w tym przypadku ,,Zamawiający nie stawia szczególnych wymagań w zakresie opisu spełnienia tego warunku udziału w postępowaniu’’.[16] Następnym warunkiem są posiadane kompetencje lub uprawnienia do prowadzenia określonej działalności zawodowej, o ile wynika to z odrębnych przepisów, tutaj również gmina nie stawia wymagań. Trzeci warunek to zdolność techniczna lub zawodowa by ją potwierdzić należy przedstawić dokumenty potwierdzające iż w ciągu ostatnich pięciu lat przed terminem składania oferty, firma zrealizowała minimum jedną robotę budowlaną: przebudowę, budowę lub remont budynku w zakresie krycia i elementów konstrukcji dachu o wartości minimum 100 000zł brutto wykonanym w należyty sposób według norm budowlanych i przepisów prawa. Wymaganiem postawionym przez zamawiający urząd jest zatrudnienie w firmie przynajmniej jednego pracownika z uprawnieniami budowlanymi do kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń w specjalności konstrukcyjno - budowlanej. Jeżeli któraś z firm nie spełnia choćby jednego z warunków odpada z konkursu. Oferty częściowe na wykonanie tylko części remontu nie były brane pod uwagę przy rozpatrywaniu. Wymagano ofert kompleksowych na realizację całości budowy i oceniano je według obranego kryterium. Aby wybór przebiegał w sposób uczciwy gmina wybrała przejrzysty system oceny ofert polegający na nadawaniu wagi poszczególnym kryteriom. W tym konkretnym projekcie wybrano dwa kryteria: cenę oraz wydłużenie okresu rękojmi i gwarancji jakości. W tym przypadku cena ma wagę 60 względem przedłużonej gwarancji, której nadano wagę 40 , dlatego gmina w wykazie dokumentów i oświadczeń do przedłożenia wymaga szczegółowego kosztorysu. Terminem składania ofert jest 31 sierpnia do godz. 9:30 a pół godz. później następuje otwarcie kopert przeliczenie kryteriów według wagi. Wyłoniony wy...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin