Informacje podstawowe:
· Ogólny wygląd, lakier i chromy (zarysowania, odpryski, zmatowienia), kanapy (skóra),
· Sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym niemieckim czy nie ma wpisanego ograniczenia prędkości do 80 lub 105 km/h.
· Historia motocykla (ilu właścicieli, data sprowadzenia/rejestracji, przebiegi-dokumentacja, książka serwisowa, zgodności numerów, naprawy, przebiegi)
· Przeprowadzone naprawy (rachunki), wymiany płynów (daty-przebieg), regulacja gaźników (daty-przebieg), świece (daty-przebieg).
· Tabliczka znamionowa - oględziny, zgodność z dowodem rejestracyjnym i numerem na ramie, zgodność z książką serwisową.
· Narzędzia – zestaw fabryczny ?
· Śruby, nakrętki (ślady napraw, odkręcania, uszkodzenia)
Rama, kierownica, osprzęt:
· Lagi czy nie krzywe. (głowa jak najniżej przy przednim kole i patrzymy jednym okiem czy proste).
· Lagi - ponaciskać na kierownicę i sprawdzić czy nie ma oleju na lagach
· Amortyzatory tylnie - wycieki !
· Poprawność działania blokady kierownicy (czy nie nosi śladów łamania)
· Stopień zużycia kluczyków (przebieg)
· Czy kierownica nie wpada w dziwne drgania powyżej pewnych prędkości
· Zerknąć na podnóżki patrząc od "zadku" powinny być równe, nie pokrzywione, proste. (Jeśli któryś się różni to motocykl leżał na tym boku)
· Zerknąć na bak paliwa od spodu ( czy motocykl nie był malowany)
· Linki - czy nie ma korozji albo jakiś uszkodzeń splotu
· Stan podnóżków - duże zużycie gumy to duży przebieg
· Rama – spawy, pęknięcia, lakier oryginalny, podmalowania
· Główka ramy czy nie ma luzów bądź czy nie jest wygięta lub spawana (za pozwoleniem sprzedawcy-> odkręcić siedzenie oraz zbiornik delikatnie do góry wtedy widać ramę i można ocenić).
· Elektryka – czy świecą wszystkie kontrolki, światła, kable (mocowania), akumulator (rocznik-wymiana)
· Elektryka - sprawność przełączników na kierownicy
Praca silnika, skrzynia biegów, napęd:
· Sprawdzić okolice wlewu oleju czy jest zabrudzone.
· Przed odpaleniem dotknąć rur i cylindrów czy są zimne - jak ciepłe to znaczy ze był odpalany wcześniej co może ukryć potrzebę regulacji / synchronizacji gaźników.
· Odpalanie zimnego silnika (najlepiej po nocy/rana) - łatwość rozruchu, ssanie, podejrzane dźwięk.
· Po odpaleniu silnika przyłóż rękę do wydechu na minutę i zobacz czy masz tłusty osad - jeśli tak to olej pali.
· Odpalanie gorącego silnika - łatwość rozruchu, szczelność wydechu
· Luz łańcucha - jak napięty do granic możliwości to znaczy ze napęd może być do wymiany.
· Zębatki - czy są równe trójkąty czy takie spiłowane (to nie dyskwalifikuje ale to argument do zbicia ceny).
· Sprzęgło czy nie bierze od samego początku.
· Precyzja skrzyni w wejściu na 2ke jak wchodzi luz to regulacja.
· Śruby na wydechu - czy nie ma rdzy.
· Wydech od spodu - może być spora korozja.
· Stan dźwigni biegów - duże zużycie gumy to duży przebieg.
· Świece - rodzaj świec, wygląd.
· Układ paliwowy - czystość, szczelność, wycieki i zawilgocenia, gaźniki.
· Stan opon – zużycie, bieżnik, rocznik, kiedy były wymieniane
Hamulce:
· Kolor i poziom płynu hamulcowego - jak bursztynowy to znaczy ze do wymiany
· Tarcza hamulcowa - rowki i wygięcia wskazują na duży przebieg
· Działanie tylniego hamulca
Przygotowano przy pomocy materiałów i uwag następujących autorów:
· Forum: http://www.shadow.org.pl
· Członkowie grupy Honda Shadow 125 PL na FB, między innymi:
· Radoslaw Grabiec
· Bartosz Bisaga
· Łukasz Gębala
· Adam Jaroszek
· Rafał Bryszewski
Aspic