Lidia Pokrzycka - System medialny Islandii.pdf

(37018 KB) Pobierz
SPIS TREŚCI
Wstęp
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
I. GENEZA SYSTEMU MEDIALNEGO
I. 1. Uwarunkowania polityczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
I. 1.1. Władza ustawodawcza i wykonawcza . . . . . . . . . . . . . . .
I. 1.2. Samorząd terytorialny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
I. 1.3. Partie polityczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
I. 2. Uwarunkowania gospodarcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
I. 3. Uwarunkowania prawne systemu medialnego . . . . . . . . . . . . . . .
I. 4. Uwarunkowania zewnętrzne. Charakterystyka nordyckich
systemów medialnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
II. MEDIA DRUKOWANE
II. 1. Dzienniki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
II. 2. Czasopisma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
II. 3. Specyfika islandzkiego rynku prasowego . . . . . . . . . . . . . . . . . .
III. MEDIA ELEKTRONICZNE
III. 1. Radio islandzkie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
III. 1.1. Państwowa stacja radiowa RÚV . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
III. 1.2. Prywatne stacje radiowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
III. 2. Telewizja w Islandii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
III. 2.1. Telewizja państwowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
III. 2.2. Wolny rynek telewizyjny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7
23
24
33
35
40
46
56
69
81
96
103
104
105
108
109
110
6
S P I S T RE Ś CI
III. 3. Inne media audiowizualne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
III. 4. Charakterystyka islandzkiego rynku mediów elektronicznych . . 120
III. 4.1. Źródła finansowania mediów elektronicznych . . . . . . . 125
IV. NOWE MEDIA
IV. 1. Internet w Islandii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
IV. 2. Portale internetowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
IV. 3. Podstawy społeczeństwa informacyjnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
V. STRUKTURA WŁASNOŚCIOWA MEDIÓW
I KONCERNY MEDIALNE
V. 1. Główne koncerny medialne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
V. 2. Strategie inwestycji koncernów w Islandii . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
VI. DZIENNIKARSTWO W ISLANDII
VI. 1. Dziennikarskie związki zawodowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
VI. 2. Specyfika kształcenia dziennikarskiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
VI. 3. Perspektywy rozwoju dziennikarstwa – praktyka redakcyjna . . .
VI. 3.1. Badania ankietowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
VII. PRAKTYKA W ZAKRESIE WOLNOŚCI SŁOWA
VII.
VII.
VII.
VII.
1.
2.
3.
4.
Etyka dziennikarska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Cenzura w mediach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Cenzura w Internecie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Działalność The International Modern Media Institute /
Icelandic Modern Media Inititiative (IMMI) . . . . . . . . . . . . . . .
175
179
182
184
155
157
166
171
Zakończenie
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189
Bibliografia
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197
Aneks 1. Kwestionariusz badania ankietowego
. . . . . . . . . . . . . . . 209
Aneks 2. Periodyki w Islandii
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211
Aneks 3. Islandzkie stacje radiowe o profilu ogólnym
. . . . . . . . . . 213
Aneks 4. Stacje telewizyjne w Islandii
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215
Aneks 5. Ustawa o mediach Islandii z 20 kwietnia 2011 roku
. . 217
Zgłoś jeśli naruszono regulamin