sekty w opinii psychologa.doc

(121 KB) Pobierz

Sekty – realne zagrożenie XXI wieku

Na przestrzeni kilku ostatnich lat pojawiło się w Polsce zjawisko ekspansji

różnorodnych ruchów o charakterze pseudoreligijnym, określanych mianem sekt. Samo słowo

„sekta” oznacza grupę społeczną izolującą się od reszty społeczeństwa, mającą własną

hierarchię wartości i zespół norm zachowania się, z silnie akcentowaną rolą przywódcy.

Obecnie w Polsce część sekt działa legalnie, wiele zaś nielegalnie, wiele w zakamuflowanej

formie stowarzyszeń, salonów odnowy zdrowia fizycznego i psychicznego, kursów

"poszerzania świadomości", fundacji, spółek cywilnych, itp. Coraz częściej sekty przyjmują

nazwy zastępcze, np. „nowy ruch religijny”, „grupa kultowa”, „nowa religia. Tak naprawdę

jednak nie jest ważne to czy daną grupę można nazwać sekstą czy też nie. Jeśli stanowi ona

realne zagrożenie, to samo określenie jej nic nie zmieni. Warto się skupić się na

przeciwdziałaniu niebezpiecznym grupom.

Młodzież coraz częściej dąży do tego, by być akceptowanym wśród rówieśników.

Niestety zdarza się tak, że w środowisku szkolnym nie znajdują „bratniej duszy”, grupy

„zdrowej”, więc szukają dalej. Aktualnie idealnym, według młodych ludzi, miejscem na

poznanie nowych osób jest Internet, w którym tworzy się mnóstwo blogów, czatów, for

internetowych. Niestety często okazuje się, że należący tam ludzie oszukują nastolatków

przyciągając ich do siebie podobną sytuacją, odczuciami, problemami. Wtedy młodzież

zaczyna uczuć, że jest akceptowana, że ktoś ich rozumie, wspiera, daje oparcie. W takiej

sytuacji łatwiej się nimi manipuluje, co może się wiązać ze wstąpieniem do takiej

niebezpiecznej grupy.

Typologia sekt:

sekty destrukcyjne,

sekty posługujące się Biblią,

nowe ruchy religijne o charakterze religioznawczym,

ruchy parareligijne.

Mianem sekt destrukcyjnych określa się te grupy, które swoimi formami

kultycznymi stanowią zagrożenie dla zdrowia i życia obywateli. Są to najczęściej grupy, które

posiadają silnie rozbudowaną strukturę władzy, wymagają od swoich członków

bezwzględnego posłuszeństwa i ukrywają prawdziwe zasady, jakimi rządzi się sekta. Z

działalnością tychże wiążą się tzw. rytualne zabójstwa czy zbiorowe przypadki samobójstw

popełnionych przez członków. W Polsce mieliśmy do czynienia z zabójstwami dokonanymi

przez satanistów na swoich ofiarach, dewastacją cmentarzy, profanacją grobów czy

znęcaniem się nad zwierzętami.

Sekty destrukcyjne występujące w Polsce to między innymi: Kościół Zjednoczeniowy Muna,

Towarzystwo Świadomości Kryszny, Wspólnota Niezależnych Zgromadzeń misyjnych

„Rodzina”, ruchy satanistyczne, Kościół Scjentologiczny, Niebo - Zbór Chrześcijan Leczenie

Duchem Bożym oraz Ruch Raeliański.

Do tak zwanych sekt biblijnych, czyli posługujących się Pismem Świętym zalicza się

te grupy, które w swoim nauczaniu wykorzystują Biblię i starają się przedstawić ją, jako

źródło swego autorytetu. Najczęściej, oprócz Biblii, uznają inne księgi „objawione” lub

„przesłania prorocze”. Czasami włączają niektóre księgi protokanoniczne lub zmieniają ich

treść. Największym niebezpieczeństwem jest tu fakt, że grupy te, wykorzystując Biblię,

przedstawiają siebie jako jedynego prawdziwego jej interpretatora, a nawet jako jedynie

prawdziwego reprezentanta chrześcijaństwa. Mimo że sekty te odwołują się do nauk

 

zawartych w Piśmie Świętym, są programowo wrogie wobec kościołów chrześcijańskich,

które nazywają często „apokaliptyczną bestią”.

Destrukcyjna rola sekt polega na stosowaniu wyrafinowanych i głęboko nieetycznych

metod i technik manipulacji w celu pozyskania członków, narzucania im określonych

stereotypów reakcji psychicznych, kontroli ich myśli, zachowań i uczuć, a także

kształtowania bezwzględnego posłuszeństwa, uzależniając ich zarówno w sferze materialnej,

jak i duchowej. Do sekty może zostać zwerbowany każdy, niezależnie od środowiska, w

jakim żyje, jak również od wieku. Wszystko zależy od zdolności osoby rekrutującej.

Niektórzy przed wstąpieniem do sekty borykają się z poważnymi problemami psychicznymi,

jednak zdecydowana większość to zrównoważeni, inteligentni ludzie, idealiści, którzy

odebrali gruntowne wykształcenie i nierzadko pochodzą z powszechnie szanowanych rodzin.

Sekta przede wszystkim poszukuje ludzi opiekuńczych, odpornych psychicznie i mających

silną motywację. Przynależność do destruktywnej sekty zapewnia niektórym ludziom takie

możliwości samorealizacji, jakich nie znajdowali w życiu rodzinnym czy działalności

społecznej. Niektórzy z nich mają autentyczną potrzebę współdziałania z innymi w ramach

jakiejś organizacji lub grupy występującej w obronie pewnych społecznych albo religijnych

wartości. Tymczasem tylko nieliczne środowiska dają możliwość zaspokojenia tego typu

potrzeb. Sekty bazują na tej ludzkiej potrzebie, dając ludziom złudne poczucie bycia

członkami wspólnoty. Bardzo często ludzie wstępują do sekt w okresie, gdy pozostają pod

działaniem silnego stresu, związanego niekiedy z poważnymi zmianami w życiu. Najczęściej

z sektami związują się ludzie młodzi, wolni jeszcze od poważniejszych zobowiązań i

odpowiedzialności. Okres dorastania wiąże się z rozbudzeniem potrzeb religijnych,

egzystencjalnych, poszukiwaniem własnej tożsamości, sensu życia. Oferty sekt zdają się

odpowiadać właśnie na te potrzeby młodych ludzi.

Potencjalnym członkom nie udziela się (do czasu pełnej integracji z grupą) szczegółowych

informacji na temat charakteru działalności wspólnoty. Stopniowo kształtuje się w nich

przekonanie, że poglądy i postawy zajmowane przez daną grupę są jedyne i słuszne. Dla

osiągnięcia pożądanego skutku - przez izolację członków - niszczone są również więzi

rodzinne i społeczne. W niektórych sektach praktyką jest wykorzystywanie seksualne

członków oraz przymuszanie wyznawców do prostytucji, produkcji filmów pornograficznych,

żebractwa i kwestowania na rzecz grupy. Nierzadko zmusza się do ciężkiej pracy fizycznej,

której towarzyszy ograniczenie liczby godzin snu i wartości energetycznej posiłków. Istnieją

sekty, w których stosowanie środków halucynogennych, farmakologicznych i narkotyków

należy do rytuału. Medytacje, nauki i modły celowo ukierunkowane są na wyczerpanie

fizyczne i psychiczne uczestników. Konsekwencją tych działań jest psychiczne i ekonomiczne

uzależnienie członków od wspólnoty. Próby zerwania więzi ze społecznością sekty spotykają

się z jednoznacznie restrykcyjnymi reakcjami pozostałych członków, takimi jak, np.

zastraszanie czy groźby pozbawienia życia. Powyższe oddziaływania prowadzą członków do

stanów depresyjno-lękowych i chorób psychosomatycznych. Hermetyczność

charakteryzowanych wspólnot powoduje pozbawienie wiernych właściwej opieki lekarskiej.

Znane są także przypadki uprowadzeń osób nieletnich przez przywódców grup.

"Objawy" wskazujące na kontakt bliskiej Ci osoby z sektą:

nagła zmiana ubierania się i odżywiania,

zerwanie kontaktu z dotychczasowymi kolegami i koleżankami,

 

krytyka rodziców i świata zewnętrznego,

nagłe nadgorliwe wypowiadanie się na bliżej nieokreślonym " bogu",

tajemnicze spotkania z całkiem nowymi ludźmi.

Zatem, Drogi Rodzicu, reaguj zanim ktoś ci bliski dołączy do sekty, a nie zwlekaj do

czasu, kiedy to się stanie. Twoje działanie musi być dokładnie przemyślane, nie wpadaj w

panikę. Odpowiednio rozpoznaj środowisko, w którym przebywa Twoje dziecko, dowiedz się

czegoś o nim, staraj się rozmawiać, nie krytykuj. Zgłoś się jak najszybciej do ośrodka

informacji o sektach. Nie trać nadziei – zawsze istnieje szansa na to, że ktoś Ci bliski opuści

sektę, bowiem więzi rodzinne są silniejsze od tych, które tworzy ta grupa. Nie stój w miejscu,

reaguj.

 

Psycholog Karolina Artowicz- Latocha

W artykule przybliżono przyczyny poszukiwania partnerów życiowych, najważniejsze walory decydujące o atrakcyjności płci przeciwnej, sposoby postępowania partnerów pozostających w bliskich związkach interpersonalnych, preferowane strategie zachowań w sytuacji konfliktu oraz przyczyny rozpadu związków interpersonalnych. Kobiety częściej niż mężczyźni wymieniali złagodzenie samotności jako przyczynę powstawania związków interpersonalnych, podczas gdy ci drudzy częściej wskazywali na maksymalizowanie przyjemności i minimalizowanie stanów nieprzyjemności. Dla przedstawicieli obojga płci bardzo waże były cechy charakteru, jakie posiadał partner życiowy. Oceniając atrakcyjność partnera mężczyźni zwracali głównie uwagę na wygląd i urodę kobiety, natomiast dla kobiet ważniejsza była pozycja społeczna i status materialny mężczyzny. Głównymi przyczynami nieporozumień i rozpadu w badanych związkach była chęć narzucenia własnej woli oraz różnice w cechach charakteru. Wyniki badań mogą wykorzystać zarówno osoby, które są na etapie tworzenia relacji partnerskich, jaki i pary o długim stażu w związku interpersonalnym.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin