Cezar. Zycie giganta - Adrian Goldsworthy(1).rtf

(17903 KB) Pobierz
Cezar. ?ycie giganta

             

             

              Redakcja stylistyczna

              Joanna Popiołek

              Korekta

              Jolanta Kucharska

              Anna Tenerowicz

              Projekt graficzny okładki

              Małgorzata Cebo-Foniok

              Zdjęcie na okładce

              Muzea Watykańskie

              Tytuł oryginału

              Cesar. The Life of a Colossus

              Copyright © Adrian Goldsworthy 2006.

              First published by the Orion Publishing Group Ltd., London

              All rights reserved.

              Wszelkie prawa zastrzeżone.

              Żadna część tej publikacji nie może być reprodukowana

              ani przekazywana w jakiejkolwiek formie zapisu

              bez zgody właściciela praw autorskich.

              For the Polish edition

              Copyright © 2018 by Wydawnictwo Amber Sp. z o.o.

              ISBN 978-83-241-6926-9

              Warszawa 2018. Wydanie II

              Wydawnictwo AMBER Sp. z o.o.

              02-954 Warszawa, ul. Królowej Marysieńki 58

              www.wydawnictwoamber.pl

              Konwersja do wydania elektronicznego

              P.U. OPCJA

              PROLOG

              Wyjątkowo dramatyczna historia Juliusza Cezara fascynowała kolejne

              pokolenia i inspirowała licznych pisarzy i dramaturgów, by wspomnieć tylko

              Szekspira i Shawa. Cezar – jeden z najzdolniejszych dowódców wszech czasów –

              pozostawił ze swoich kampanii relacje o niezrównanej wartości literackiej. Był

              politykiem i mężem stanu, który ostatecznie objął najwyższą władzę w rzymskiej

              Republice. Stał się de facto monarchą, choć nigdy nie przyjął tytułu króla. Cezar

              nie należał do okrutnych władców i okazywał wspaniałomyślność pokonanym

              wrogom, a zamordowano go w wyniku spisku dwóch ludzi, których potraktował

              łaskawie. Za wspólników mieli oni wielu zwolenników Cezara. Później jego

              adoptowany syn Oktawian – Gajusz Juliusz Cezar Oktawianus – został

              pierwszym rzymskim cesarzem. Jego ród wygasł wraz ze śmiercią Nerona w 68

              roku n.e., lecz wszyscy kolejni cesarze przybierali imię Cezara, mimo że nie byli

              z nim związani przez pokrewieństwo ani przez adopcję. Słowo, które początkowo

              stanowiło przydomek jednego z wielu arystokratycznych rodów – i to wcale nie

              słynnego – stało się tytułem oznaczającym najwyższą władzę. Na początku XX

              wieku władcy dwóch wielkich mocarstw nadal nosili tytuły wywodzące się

              wprost od imienia Cezara – kajzer i car. Dzisiaj kultura klasyczna nie zajmuje już

              centralnego miejsca w zachodniej edukacji, lecz mimo to Juliusz Cezar jest jedną

              z nielicznych natychmiast rozpoznawanych postaci starożytnego świata.

              Mnóstwo ludzi nieposługujących się łaciną zna szekspirowską wersję jego

              ostatnich słów, Et tu Brute (prawdopodobnie powiedział co innego, ale o tym w

              innym miejscu książki). Spośród Rzymian tylko Neron i być może Marek

              Antoniusz cieszą się podobną sławą, a wśród znamienitych postaci innych

              narodów zapewne tylko Aleksander Wielki, greccy filozofowie, Hannibal i

              Kleopatra zajmują tak wysokie pozycje w świadomości przeciętnego człowieka.

              Kleopatra i Antoniusz – kochanka Cezara i jeden z jego podwładnych – są

              częścią historii tego władcy.

              Cezar był wielkim człowiekiem. Napoleon to tylko jeden z wielu słynnych

              dowódców, którzy przyznawali, że wiele się nauczyli, studiując kampanie

              Cezara. Pod względem politycznym wywarł ogromny wpływ na historię Rzymu,

              bo odegrał kluczową rolę w zakończeniu republikańskiego systemu rządów, który

              przetrwał cztery i pół stulecia. Nieprzeciętnie inteligentny i świetnie

              wykształcony Cezar był człowiekiem czynu i jako taki został zapamiętany.

              Wykazywał wyjątkowe talenty w różnych dziedzinach – słynął jako orator i

              pisarz, jako twórca prawa i polityk, jako żołnierz i dowódca. Przede wszystkim

              miał jednak urok zjednujący mu tłumy w Rzymie, legionistów na wyprawach

              wojennych i liczne kobiety, które uwiódł. Cezar popełnił wiele błędów jako

              dowódca i jako polityk, ale któż nie popełnia błędów? Miał jednak cenną

              umiejętność: nie załamywały go porażki, przyznawał się – przynajmniej przed

              samym sobą – do pomyłki, dostosowywał do nowej sytuacji i na dłuższą metę

              zwyciężał.

              Nie sposób odmówić Cezarowi wielkości, znacznie trudniej określić go jako

              dobrego człowieka albo konsekwencje jego poczynań uznać za jednoznacznie

              pozytywne. Nie był Hitlerem czy Stalinem ani Czyngis-chanem. Ale i tak według

              jednego ze źródeł w czasie jego kampanii zginęło ponad milion nieprzyjaciół.

              Starożytni mieli do tych spraw podejście inne niż my dzisiaj i niewielu Rzymian

              narzekało z powodu wojen, jakie toczył Cezar z cudzoziemskimi przeciwnikami,

              takimi jak plemiona w Galii. W czasie ośmiu lat walk jego legiony zabiły w tym

              regionie setki tysięcy ludzi, a co najmniej drugie tyle wzięły do niewoli. Cezar

              bywał niekiedy okrutny, urządzał masakry i egzekucje; pewnego razu z jego

              polecenia okaleczono rzeszę jeńców, obcinając im ręce, i dopiero wtedy

              puszczono ich wolno. Częściej jednak okazywał pokonanym wrogom

              miłosierdzie; kierowały nim wówczas względy praktyczne: chciał, by przyjęli

              rzymską władzę, stając się w ten sposób spokojnymi, płacącymi podatki

              mieszkańcami nowej prowincji. Kierował się chłodnym pragmatyzmem;

              okazywał wielkoduszność lub okrucieństwo, w zależności od tego, co wydawało

              mu się bardziej korzystne. Był czynnym i energicznym władcą, lecz to nie on

              stworzył rzymski imperializm. Kampanie Cezara nie były bardziej brutalne niż

              większość wojen prowadzonych przez Rzymian. Znacznie większe kontrowersje

              wywoływały jego działania w Rzymie i gotowość rozpoczęcia wojny domowej,

              kiedy uznał, że przeciwnicy polityczni postanowili go zniszczyć. Jego obawy

              miały spore uzasadnienie, lecz mimo to, kiedy w styczniu 49 roku p.n.e.

              wprowadził armię ze swojej prowincji do Italii, stał się buntownikiem. Wojna

              domowa, która wybuchła po jego zabójstwie, ostatecznie położyła kres rzymskiej

              republice, choć do agonii doprowadziły ją poczynania samego Cezara. Republika

              upadła i zastąpiły ją rządy cesarzy; pierwszy z nich był jego dziedzicem. W

              czasie swej dyktatury Cezar sprawował najwyższą władzę i na ogół rządził

              dobrze, stosując zdrowy rozsądek i metody godne męża stanu dla dobra Rzymu.

              Wcześniej Republiką kierowała nieliczna elita senatorów; aż nazbyt często

              nadużywali oni władzy, by wzbogacić się kosztem uboższych Rzymian i

              mieszkańców prowincji. Cezar podjął działania, aby uporać się z problemami,

              które już od pewnego czasu były uważane za realne i poważne, lecz pozostawały

              nierozwiązane, ponieważ senatorowie nie mogli się zdecydować na przyznanie

              jednemu spośród siebie potrzebnych do tego uprawnień. System republikański

              był zdegenerowany i nękany trudnościami jeszcze przed narodzeniem Cezara, a

              wojna domowa trwała już od wczesnych lat jego życia. Najwyższą władzę zdobył

              dzięki sile militarnej i wiemy, że na różnych etapach swojej kariery sięgał po

              przekupstwo i zastraszanie. Jego oponenci stosowali te same metody i byli tak

              samo gotowi prowadzić wojnę domową, by zniszczyć Cezara, jak on – by bronić

              swojej pozycji. Nie był więc ani gorszy, ani lepszy od swoich przeciwników. Po

              zwycięstwie rządził w sposób bardzo odpowiedzialny, w przeciwieństwie do

              senatorskiej arystokracji – jego poczynania miały przynieść korzyść znacznie

              większej części społeczeństwa. Reżim Cezara nie był represyjny – ułaskawił on i

              awansował wielu swoich dawnych przeciwników. Rzymowi, Italii i prowincjom

              wiodło się znacznie lepiej pod jego rządami niż we wcześniejszym okresie. Choć

              jednak rządził mądrze, jego władza oznaczała w praktyce koniec wolnych

              wyborów i, mimo że jego rządy były sprawiedliwe, ustanowienie monarchii

              doprowadziło do panowania takich cesarzy, jak Kaligula czy Neron. W Rzymie

              historię pisała bogata elita, a dojście Cezara do władzy ograniczyło wpływy tej

              klasy. Właśnie z tego powodu w wielu źródłach jest on przedstawiany krytycznie.

              Cezar nie był człowiekiem moralnym; przeciwnie, pod wieloma względami

              wydaje się niemoralny. Był prawdopodobnie uprzejmy i hojny z natury, umiał

              zapominać o urazach i zamieniać wrogów w przyjaciół, lecz równocześnie bywał

              niezwykle okrutny. Jako niepoprawny uwodziciel nie potrafił dochować

              lojalności ani swoim żonom, ani licznym kochankom. Najsłynniejsza z nich to

              Kleopatra – a łączące ich uczucie mogło być autentyczne, co jednak nie

              przeszkodziło Cezarowi krótko później wdać się w romans z inną królową ani

              kontynuować uwodzenia rzymskich arystokratek. Wykazywał niezmierną dumę –

              wręcz próżność – szczególnie z powodu własnej powierzchowności. Trudno nie

              dojść do wniosku, że od bardzo wczesnych lat Cezar był absolutnie przekonany o

              swojej wyższości, gdyż wiedział, że jest bardziej błyskotliwy i uzdolniony niż

              przytłaczająca większość senatorów. Być może, podobnie jak Napoleonowi,

              fascynacja własną osobą pomagała mu wywierać wpływ na innych. I podobnie

              jak w przypadku cesarza Francuzów, jego charakter wykazywał wiele

              sprzeczności. Sir Arthur Conan Doyle napisał o Napoleonie: „Był wspaniałym

              człowiekiem – być może najwspanialszym, jaki kiedykolwiek żył. Najbardziej

              mnie uderza brak nieodwołalności w jego charakterze. Kiedy dochodzisz do

              wniosku, że był kompletnym niegodziwcem, trafiasz na jakiś szlachetny rys, a

              potem twój podziw znowu znika wobec czegoś niewiarygodnie przeciętnego” 1.

              Tę samą przedziwną sprzeczność można dostrzec u Cezara, choć może w nieco

              mniej skrajnej postaci.

              Zastanawiające jest to, że choć dzisiejsi akademicy powinni badać przeszłość

              w sposób pozbawiony emocji, bardzo trudno znaleźć historyka, który byłby

              obojętny wobec Cezara. Niegdyś wielu go podziwiało, wręcz ubóstwiało, jako

              wizjonera, który rozumiał ogromne problemy zagrażające Republice i wiedział,

              jak je rozwiązać. Inni są znacznie bardziej krytyczni i widzą w nim tylko

              kolejnego arystokratę o bardzo zwyczajnych ambicjach, który piął się na szczyt

              za wszelką cenę, lecz ostatecznie nie miał sprecyzowanego pomysłu, co zrobić ze

              zdobytą władzą. Ci uczeni podkreślają oportunizm, jaki dawało się dostrzec w

              jego drodze do władzy. Cezar niewątpliwie był oportunistą, ale to samo można

              powiedzieć o każdym odnoszącym sukcesy polityku. Głęboko wierzył w rolę

              przypadku w życiu każdego człowieka i uważał, że jemu samemu szczęście

              szczególnie sprzyja. Z perspektywy czasu wiemy, że Oktawian – znany dziś

              lepiej pod imieniem Augusta – stworzył system, dzięki któremu cesarze władali

              rzymskim imperium przez setki lat. Wciąż trwa dyskusja, czy rządy Cezara

              zapoczątkowały to, co Oktawianowi udało się dokończyć, czy też stały się

              przykładem, którego jego adoptowany syn świadomie starał się nie naśladować,

              aby uniknąć takiego samego losu. Opinie są podzielone i nic nie wskazuje, by ten

              zaciekły spór miał się kiedykolwiek zakończyć. Prawda zapewne leży pośrodku,

              między obiema skrajnościami.

              Celem tej książki jest zbadanie życia Cezara z punktu widzenia jego czasów i

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin