Grzegorz Kucharczyk
KATEDRAUNIWERSYTET
O kryzysie i nadzieichrześcijańskiejcywilizacji
Biały
Krak
Zapraszamy na portal i do księgarni internetowej:www.bialykruk.pl
Recenzenci naukowi
Ks. prof. dr hab. Paweł BortkiewiczProf. dr hab. Wojciech Roszkowski
Redakcja i wybór ilustracji
Leszek Sosnowski
Opracowanie graficzne i projekt okładki
Studio Białego Kruka
Monika Starzyk
Paweł Lipa
Fotoedycja, dobór ilustracji
Mateusz Bednarz
Kierownik projektuAdam Sosnowski
Korekta
Anna Makowska
Ilustracje
Adam Bujak: 15, 23, 32, 68, 90, 91, 114,116-11 7, 118, 121,124,131,136, 138, 142, 151, 155, 159,196, 275, 297; Archiwum Białego Kruka: str. 27, 83,105,113, 140, 154, 172,175 góra, 178,184,186,190, 204, 205, 212, 219, 239 góra, 245, 256, 257, 287, 295, 307, 310, 312, 318, 319, 321, 326, 332,334, 336, 347; Adam Wojnar: str. 10, 165, 239 dół; Britannica: 217; christianitas.org: 31 góra; dom-zu-speyer.de: 18; Ewa Barańska-Jamrozik: 198, Facebook@BasiliqueCathedraleSaintDenis: 39; Facebook@KUL: 173; Keystone-France: 24,; Leszek Sosnowski: 78, 291 dół, 29; L. Prang & Co, Boston: 209 góra;Michał Klag: 175 dół; MNK: 85, 92, 135, 157, 183, 289, 316, 329, 333; MNW: 8, 80, 133,180-181,309, 314; Musee des Beaux-Arts, Reims: 64; news.obozrevatel.com: 203; PAP/DAVID CROSLINC:223; pixy.org: 272; Pexels: 171, 339; Polona: 43, 324; polska-org.pl: 128; Renovatio Europae: str. 259;reims-14-18.over-blog.com: 96; rodzinahonoracka.org.pl: 141; Turkish Press Office: 343; WacławKlag: str. 202; Wikimedia: 2,13,17, 25, 28, 31 dół, 34-35, 40, 45, 47, 48, 50, 51, 55, 59, 60, 62, 63,67, 71, 73, 77, 81, 86, 94, 95, 97,101, 149,161,189, 201, 209 dół, 213, 215, 221, 224, 225, 226,230, 234, 235, 236, 237, 240, 241, 243, 247, 249, 251, 253, 254, 261, 263, 264, 265, 267, 268, 273,278, 279, 281, 286, 291 góra, 338, 340, 344, 345; YouTube@PourUne: 284; zbiory UJ: 162.
Druk i oprawa
OZGraf
© Copyright by Biały Kruk Sp. z o.o.Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ali rights reserved.
Alle Rechte vorbehalten.
Na okładce wykorzystano obraz Franęoisde Nome: „Św. Paweł i św. Szczepan".
Wydanie I
Kraków 2021
Na str. 2: Jeden z najwybitniejszych myślicieliw historii chrześcijaństwa, św. Tomasz z Akwinu.Portret pędzla włoskiego artysty Carlo Crivellego.
ISBN 978-83-7553-309-5
Spis treści
Kryzys wiary zawsze pociąga za sobą kryzys rozumu 9
1. KATEDRY l UNIWERSYTETY - DZIEŁA CYWILIZACJI
SZCZĘŚLIWYCH SYNTEZ 20
Wspólnota wiary i rozumu 22
Rewolucje i katedry - wojna światów 49
Bazylika - pytanie o pamięć i tożsamość 69
Od chwały do ruiny, czyli zdrowe barbarzyństwo 81
2. ODNOWICIEL KATEDR 110
Dzieje narodu wypisane na murach katedr 112
Czyny Boże dokonane przez Polaków 119
Tak wrośnięci w ziemię polską, iż żadna burza
nas stąd nie wymiecie 125
Znak sprzeciwu wobec nienawiści i kłamstwa 129
Naród młody i prężny, o kulturze starej i szlachetnej 137
.. .gdy w duszy ludzkiej zgaśnie Bóg 139
3. WIOTKIE MÓZGI I SWAWOLNE BRZUCHY
KONTRA PEŁNIA CZŁOWIECZEŃSTWA 146
Na drodze do człowieka zupełnego 148
Wyzwalająca moc prawdy 153
Uniwersytecki nihilizm i relatywizm 158
„Uniwersytety nieprawości" i ich owoce 163
4. GDY W CZŁOWIEKU SKŁÓCONE SĄ UMYSŁ, WOLA I SERCE 168
Rozum potrzebuje siły, a wiara dojrzałości 170
Prawda, miłość, wolność - „podstawy genetyczne" uniwersytetu 173
Na służbie kulturowej suwerenności Polski 177
Nie wisieć na klamce obcych myśli 182
Niebezpieczeństwo wąskiej umysłowości 185
Rzecz najważniejsza: ład myślenia 187
5. HISTORIA WBREW PRAWDZIE I WOLNOŚCI 194
Dzieje na zamówienie 197
Jak Bill Clinton stał się pierwszym czarnym prezydentem USA 211Postępowa pogarda, czyli kto naprawdę jest rasistą.
Tyle jeszcze pomników do zburzenia 225
Czarni wikingowie na Grenlandii i w Kanadzie 241
Jak udowodnić, że Sokrates nie był Murzynem, a Arystoteleszłodziejem? Przypadek pewnej amerykańskiej uczonej 248
Co wolno, a czego nie wolno pisać o historii niewolnictwa,
czyli paranoja paranauki 258
Poznanie jak naprawdę było, nie może być celempostnowoczesnego historyka 269
Rozproszyć cienie, otworzyć drzwi dla światła. O „nowymprzymierzu", które może uratować zachodnią cywilizację 288
6. LITURGIA DZIEJÓW 304
Trwać we wspólnym dziejowym pniu 306
Bóg jako Pan dziejów. Ład historii i znak sprzeciwu 313
Miejsca nabrzmiałe historią ojczystą 315
Wielcy prekursorzy mają wielkich kontynuatorów 322
Nasze dziejowe powołanie 327
Nie zatracić tego, co nam przekazali nasi ojcowie 333
Kazanie z mieczem w ręku. Kim jesteś, Europejczyku? 335
Fot. Magdalena Kucharczyk
GRZEGORZ KUCHARCZYK (ur. 1969 w Go-rzowie Wielkopolskim) - znakomity pisarzi publicysta, profesor nauk humanistycznych,pracownik Instytutu Historii PAN oraz Akade-mii im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wiel-kopolskim (Prorektor ds. Nauki). Jego zainte-resowania badawcze koncentrują się wokółdziejów Niemiec i Prus, relacji polsko-nie-mieckich w XIX i XX wieku, myśli polityczneji przemian kulturowych w Europie i StanachZjednoczonych w XIX i XX wieku. Autor kil-kudziesięciu książek naukowych dotyczącychtych zagadnień. Doktorat obronił w 1997 rokuw Instytucie Historii UAM na podstawie roz-prawy „Prusy, Rosja i kwestia polska w myślipolitycznej Constantina Frantza (1817-1891)",a pięć lat później habilitował się w InstytucieHistorii PAN na podstawie rozprawy „Cenzu-ra pruska w Wielkopolsce w czasie zaborów1815-1914". Tytuł profesora nauk humanistycznych otrzymał w 2014 roku. Jestczłonkiem Akademickiego Klubu Obywatelskiego im. Prezydenta Lecha Kaczyń-skiego w Poznaniu od początku jego istnienia.
Ostatnio opublikował: „Wersal 1919. Nowa kultura bezpieczeństwa dla Polskii Europy" (Poznań 2019), „Chrystofobia. 500 lat nienawiści do Chrystusa i Kościoła"(Warszawa 2020), „Długi Kulturkampf. Niemieckie i pruskie wojny kulturowe prze-ciw Polsce 1795-1918" (Warszawa 2020), „Prusy. Pięć wieków" (Warszawa 2020).Stały współpracownik prasy katolickiej i konserwatywnej („Do Rzeczy", „PoloniaChristiana", „Nasz Dziennik", „Miłujcie się", „Christianitas", miesięcznik „Wpis").
Grzegorz Kucharczyk interesuje się piłką nożną, choć zaznacza, że najbar-dziej lubi oglądać te mecze, które już widział. Nic lepszego od Brazylii na Mun-dialu w 1982 roku nie może już się zdarzyć - twierdzi. Jako historyka myślipolitycznej frapuje go zwłaszcza widok Socratesa przy piłce.
Lubi słuchać muzyki klasycznej i zanurzać się w pięknie chorału gregoriań-skiego. Kocha podróżować za granicę - bliżej i dalej. Podczas tych wojaży szcze-gólną uwagę zwraca na architekturę sakralną, a wielkie katedry z Francji, Włochczy Niemiec za każdym razem wywierają na nim wielkie wrażenie. We wszyst-kich z nich czuje się „jak w domu". Uwielbia długie spacery z rodziną - jestszczęśliwym mężem i ojcem dwójki dzieci - ale, jak zaznacza, nie lubi biegać.
7
WPROWADZENIE
8
9
Kryzys wiary zawszepociąga za sobąkryzys rozumu
Te dwa rzeczowniki umieszczone w tytule oznaczają dwa naj-większe osiągnięcia cywilizacji, którą nazywamy europejską, za-chodnią, a jeszcze precyzyjniej: chrześcijańską. Średniowiecznachristianitas znała wartość zarówno wiary w osobowego Boga,jak i prawego rozumu (reda ratio) otwartego na transcendencję.Słowo „katedra” jest symbolem tego pierwszego, a „uniwersytet”tego drugiego waloru cywilizacji zrodzonej jako uboczny produktewangelizacyjnej pracy Kościoła.
Przez wieki zarówno „katedra”, jak i „uniwersytet” działa-ły wspólnie na rzecz „ładu mądrości” - jak pięknie o prawienaturalnym mówił św. Jan Paweł II. To „prawo PrzedwiecznejMądrości wpisane w serce człowieka pozwala mu uczestniczyćw ładzie całego stworzenia, a nade wszystko kształtować w spo-sób godny, w wolności i sprawiedliwości, obcowanie wzajemneosób, wspólnot i społeczeństw na ziemi”1.
Te słowa Ojca Świętego opisywały stan rzeczy, gdy „katedra”i „uniwersytet” stały na mocnych fundamentach, a właściwiena Fundamencie, z którego obydwa wyrosły. Wszak to Chry-stus - jak nauczał św. Jan Paweł II w Warszawie 10 czerwca1991 roku - jest „sprawcą ducha europejskiego”, jest „sprawcątej wolności, która w Nim ma swój zbawczy korzeń”. Dlatego„[Chrystus] został wzięty w nawias i zaczęła się tworzyć nowa
Jan Matejko, obraz z cyklu „Dzieje cywilizacji w Polsce", zatytułowany „Założenie Szko-ły Głównej przeniesieniem do Krakowa ugruntowane. R.P. 1361-1399-1400"; siedząod lewej: król Kazimierz Wielki, królowa Jadwiga Andegaweńska i Władysław Jagiełło.
10
mentalność europejska, mentalność, którą można krótko wyrazićw takim zdaniu: myślmy tak, żyjmy tak, jakby Bóg nie istniał.I oczywiście, skoro Chrystus został wzięty w nawias, a może na-wet postawiony poza nawias, to przestał istnieć Bóg, Bóg jakoStwórca. Może być daleki Stwórca, ale bez prawa do interwencjiw życie człowieka, w dzieje człowieka”2.
Parę tygodni po tym, jak we wrześniu ub. roku zwróciłemsię do „Białego Kruka” z propozycją opublikowania „Katedryi uniwersytetu”, ulice naszych miast stały się świadkami gwał-townych, chrystofobicznych demonstracji tzw. Strajku Kobiet.Zaatakowane zostały kościoły i katedry, w tym katedra poznań-ska - najważniejsza świątynia najstarszej polskiej diecezji. Wśródatakujących przeważali ludzie młodzi. Wielu z nich to studenci,którzy w niedwuznaczny sposób zachęcani byli do tego przez wła-dze szeregu polskich uczelni (lub wydziałów uczelnianych), któreogłaszały ekstraordynaryjne godziny rektorskie, by umożliwićstudiującej młodzieży „swobodną ekspresję swoich poglądów”.Zdarzały się nawet przypadki, że w demonstracjach, które wobecchrześcijańskiego dziedzictwa Polski wykrzykiwały „wy...ać”i „je...ć”, brali udział profesorowie, którzy zasiadają w gremiachstojących na straży „doskonałości naukowej” w naszym kraju.
To też było spotkanie „katedry” i „uniwersytetu”. Bardzodramatyczne, ale niepozbawione również oznak nadziei. Wszakwśród tych, którzy otaczali żywym murem polskie katedry i innekościoły w te ponure jesienne dni Roku Pańskiego 2020, chro-niąc je w ten sposób przed zniszczeniem, było wielu studentówi niejeden profesor. To ci - mówiąc językiem współczesnegoKsięcia Poetów, Zbigniewa Herberta - którzy mieli wystarcza-jąco mocne „chrząstki sumienia” i „włókna duszy”, a „potęgasmaku” kazała im odrzucać „aż nazbyt parcianą retory...
dziadekpp