Richard Shusterman - Estetyka pragmatyczna. Żywe piękno i refleksje nad sztuką.pdf
(
13837 KB
)
Pobierz
i
Richard
Shusterman
Estetyka
Żywe
piękno
pragmatyczna
refleksja
nad
i
sztuką
Wydawnictwo
Uniwersytetu
Wrocławskiego
RICHARD
SHUSTERMAN
Estetyka
pragmatyczna
Żywe
piękno
i
refleksja
nad
sztuką
Przełożyli
ADAM
CHMIELEWSKI,
EWA
IGNACZAK,
LESZEK
KOCZANOWICZ,
ŁUKASZ
NYSLER
I
ANDRZEJ
ORZECHOWSKI
Redakcja
naukowa
przekładu
ADAM
CHMIELEWSKI
Wrocław
1998
Wydawnictwo
Uniwersytetu
Wrocławskiego
Tytuł
oryginału
Pragmatist
Aesthetics.
Living
Beauty,
Rethinking
Art,
Blackwell,
Oxford
UK
and
Cambridge
USA,
1992
(I),
1993
(II)
©
Richard
M.
Shusterman,
1992
Projekt
okładki
Barbara
Kaczmarek
Redaktor
Wydawnictwa
Małgorzata
Grochocka
Redaktor
techniczny
Bożena
Sobota
©
Copyright
for
the
Polish
édition
by
Wydawnictwo
Uniwersytetu
Wrocławskiego
Sp.
z
o.o.,
Wrocław
1998
ISBN
83-229-1698-1
Skład
i
łamanie
wykonano
w
Zakładzie
Usług
Wydawniczych
—
Comped
Wydrukowano
we
Wrocławskiej
Drukami
Naukowej
Polskiej
Akademii
Nauk
Spis
treści
Pragmatyzm
Richarda
Shustermana
(napisał
Leszek
Koczanowicz)
.
.
VII
Życie
—
sztuka
—
filozofia
(napisał Adam
Chmielewski)........................
XV
Estetyka
pragmatyczna.
Żywe
piękno
i
refleksja
nad
sztuką
...
Przedmowa
do
wydania
polskiego
(przełożył
Adam
Chmielewski)
. .
Słowo
wstępne
(przełożył
Andrzej
Orzechowski)..................................
1
3
14
21
C
zęść
I.
Pragmatyzm
a
teoria
tradycyjna.................................................
1.
Umiejscowienie
pragmatyzmu
(przełożyli
Leszek
Koczanowicz
i Łukasz
Nysler).........................................................................................
2.
Sztuka
i
teoria
między
doświadczeniem
a
praktyką
(przełożyli
Leszek
Koczanowicz
i
Łukasz
Nysler)............................................................
3.
Jedność
organiczna:
analiza
i
dekonstrukcja
(przełożyła
Ewa
Igna-
czak).....................................................................................................
4.
Interpretacja
a
rozumienie
(przełożył
Andrzej
Orzechowski)
....
23
68
111
142
C
zęść
II.
Nowe
wyzwanie
estetyczne..........................................................
173
5.
Estetyczna
ideologia,
wychowanie
estetyczne
i
wartość
sztuki
w
kry
tycznej
perspektywie
(przełożył
Andrzej
Orzechowski)........................
175
6.
Forma
i
funk:
sztuka
popularna
jako
wyzwanie
estetyczne
(prze
łożyła
Ewa
Ignaczak)................................................................................
213
7.
Piękna
sztukarapowania
(przełożył
Adam
Chmielewski).....................
259
8.
Sztuka
życia
a
etyka
postmodernistyczna
(przełożył
Adam
Chmie
lewski)
......................................................................................................
314
Indeks
osób.....................................................................................................
352
Pragmatyzm
Richarda
Shustermana
Książkę
Richarda
Shustermana
można
zaliczyć
do
ważnego
dla
fi
lozofii
współczesnej
neopragmatyzmu.
Mianem
tym
zwykło
się
określać
prace,
których
cechą
wspólną
jest
odwoływanie
się
do
„pragmatyzmu
klasycznego”
—
prądu
filozoficznego
zapoczątkowanego
w
drugiej
połowie
XIX
wieku
w
USA
przez
Charlesa
S.
Peirce’a,
a
konty
nuowanego
przez
Williama
Jamesa,
Johna
Deweya
i
George’a
H.
Mea
da,
by
wymienić
jedynie
najwybitniejszych
jego
przedstawicieli.
Współ
cześnie
do
związków
z
pragmatyzmem
przyznają
się
tacy
filozofo
wie,
jak
Willard
van
Orman
Quine,
Nelson
Goodman,
Richard
Ror-
ty,
Hilary
Putnam,
Stephen
Toulmin,
Stanley
Fish,
Richard
Shusterman
i
wielu
innych.
Już
tylko
wyliczone
nazwiska
wskazują,
że
są
kłopoty
z
ustaleniem
pozytywnych
treści
tego
terminu.
Kłopoty
stają
się
jeszcze
większe,
gdy
uświadomimy
sobie,
że
również
pragmatyzm
klasyczny
jest
sam
w
sobie
prądem
niejednolitym
i
niejednoznacznym,
a
różni
ce
między
koncepcjami
Peirce’a
i
Meada
czy
Jamesa
i
Deweya
są
tak
duże,
iż
wątpliwe
jest,
czy
można
umieszczać
je
w
tej
samej
tradycji
filozoficznej.
Wydaje
się,
że
da
się
wybrnąć
z
tych
trudności
jedynie
przez
skonstruowanie
pewnej
ogólnej
perspektywy,
oddającej
najistotniejsze
cechy
filozofii
pragmatyzmu,
a
następnie
wskazanie
punktów,
w
jakich
poszczególne
koncepcje
zgadzają
się,
a
w
jakich
odchylają
od
tego
obrazu.
Próbując
zatem
osadzić
dokonania
Shustermana
w
tradycji
filozoficznej,
wskaźę
najpierw
podstawowe
pojęcia
filozofii
prag
matyzmu,
następnie
zajmę
się
pragmatystą
najbliższym
Shustermanowi,
czyli
Deweyem,
wreszcie
—
określę
miejsce
autora
Estetyki
pragma
tycznej
w
tradycji
filozofii
pragmatycznej.
Jeżeli
możemy
w
ogóle
mówić
o
cechach
wyróżniających
pragma
tyzm,
to
przy
wszystkich
możliwych
zastrzeżeniach
wymieniłbym
na
stępujące
konstytutywne
idee
tego
kierunku:
związek
między
myśleniem
Plik z chomika:
Izakolobrzeg
Inne pliki z tego folderu:
Roger Scruton - Piękno. Krótkie wprowadzenie.pdf
(15834 KB)
Richard Shusterman - Estetyka pragmatyczna. Żywe piękno i refleksje nad sztuką.pdf
(13837 KB)
Marek Krajewski - Kultury kultury popularnej.pdf
(8626 KB)
Marian Golka - Socjologia kultury.pdf
(14081 KB)
Marian Golka - Socjologiczny obraz sztuki.pdf
(9512 KB)
Inne foldery tego chomika:
Architektura i Urbanistyka
Bezpieczeństwo narodowe
Bezrobocie, Bezdomność
Bibliologia i Translatologia
Dedektyw Inwektyw
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin