Film 1994-09 nr 09.pdf

(106518 KB) Pobierz
WRZESIEŃ
1994
Yabba-Dabba-Do o!
I jak
tu
nie
zazdrościć reżyserom?
Albo producentom.
scenarzystom.
Nie. nie
sławy,
pieniędzy.
ukrytych
w
szafie Oscarów.
Palm czy Lwów
/weneckich
lub
gdańskich/.
Ale tego,
że
robią,
co
chcą.
Nie w tym
sensie,
że
wszystko
im wolno,
że
sa
ponad
prawem.
przykazaniami.obyczajowymi
normami.
Ale
że mogą
spełnić
każdy
swój sen.
każde,
nawet nieprawdopodobne.
najbardziej
śmiałe
i
nieśmiałe
marzenia. Co by
było,
gdyby w
epoce
kamiennej ludzie
mieli do
dyspozycji
bardziej
wyrafinowane
przyrządy
ni
ż
tylko kanciasta krzemienna
maczuga?
A
co
by
było,
gdyby
mężczyzna kochał kobietę.
a ona
by
piła?
Albo
gdyby
kilku mieszczuchów
chciało się sprawdzić
na prerii
...
itd.
itd.
Kino zdaje
się
nie
znać pojęcia
"ni emożliwe
do
zrealizowania".
stąd
ekran
pokaże
wszystko,
co
pomyśli
głowa-
i to
w
taki
sposób,
że
to
widać.
słychać
i
czuć .
Wiadomo. do tego
potrzebne
wielkie
pieniądze,
technika,
tłumy
specjalistów. Ale niech
ta
cała
filmowa
technologia nie
przesłania
nam prawdy
- a
tak
się
ostatnio
jakoś
dzieje
-
że
kino to jednak
przede
wszystkim
marzenie.
I
że
my
kochamy w
kinie
nie
fabrykę,
ale ten
sen
właśnie.
!.k.
Również
P.S.
Jednak
pospolitość
skrzeczy.
Rzeczywistość
równ ież­
wzrastają
koszty druku, papieru, transponu
...
Od
numeru
wrześniowego
musimy
więc podnieść­
a
broniliśmy
się
przed
tym tak
długo,
jak
mogliśmy­
cenę
naszego
miesięcznika
do
29
000
zł.
Robimy
to.
proszę
nam
wierzyć.
z
ciężkim
sercem.
w
numerze
.•
WYDA RZENI A
e
Zaczyna
się
fi
lmowy
festi-
wal w
Wenecji,
kończy zaś
festiwal w Ed
ynburgu
-
str.4
-PRE MIER Y
e
THE
FLI NTSTONES ro-
d
z
ą
s
na kamieniu
-
str.l8
LUDZIE
JESSICA
LANGE
- str.46
e
Gwiazda. a do
tego
zdolna:
e
Jak
chodzimy
do kina
- str.
-MAG AZY N
e
GRA
O
ŻYCI E
nie
ma
re-
gul-
str.28
e
KYLE
MACLACHLAN
ucieka przed FBI -
str.48
e
e
Dla nas zabawa,
ZŁOTO
DLA
NA
IWNYCH-
str.32
e
Twój
PRO
CES.
mój
-
str.36
e
Kolorowe
życ
ie
WOJCIE-
CHA MANN A
- str 43
e
e
e
e
KIEDY
MĘŻCZYZNA
nało
­
e
e
KOCHA
KOBIET
Ę
gowo -str.24
e
Powstaje polski
film
o Ar-
thurze Pennie
- str.6
e
e
e
Krn
ą
brna
AGNIESZ KA
PILASZEWSKA
- str.52
e
Co zobaczymy
na
War-
szawskim
Festiwalu Filmo-
wym
-str.8
62
BOB DYLA
zmienny
jak
wiatr- str
64
JAN
ENGLERT
na
g
ieł­
dzie- str. 66
Melodramat. nasza
miłość
-str.
68
Pi
ekło
w
głowie
czyli alko-
holicy
w
fil
mie - str.70
Co
nas czeka w
kinach
je-
sienią?
-
str.76
l kto to
ryczy? NOWAKO-
WIE-
str.78
Disney
przeciwko
baranom
-
str.82
On, ona
i
koń
.
czyli ts/troje
z
Mavericka -
str. 84
e
ALTMAN
nakręci
film
o
homoseksual istach
i AIDS
-str.
lO
e
JEFF
BRIOG
ES
to
stra-
szny
leniwiec -
str.S4
e
KENNETH
e
Ni
e
łatwo
zwłaszcza
BRANAGH
s
ięga
po
"Czarownice z
Sa-
lem"
-
str.1 2
b
y
ć
królową
,
e
Jak
e
RECENZJE:
Cztery wesela
i
pogrzeb,
The Flintstones.
Kocham
o
p
o
t
y
.
Mave-
rick.
Żegnaj
moja konkubi-
no, Kolonia
karna
k
oc
h
aj
ą
TOM
CRUISE
i
NICOLE KID-
MAN
-
str.S6
s
gdy
jest
s
ko-
bietą
-
pisze
z
Nowego
Jor-
ku Krzysztof Klopotowski
-
str.
14
e
Samotnik STEVE
McQU-
EEN
-
str.60
e
W
portrecie
na
ż
y
cze
ni
e
:
HUGH GRANT
-
str.61
3
WYDARZENIA
WYSCIG PO LWY
cer".
Barw
włoskich
bronić
będą
Gianni
Ame-
lio
f'Lamerica"/
i Marco Rosi
f'II branco"/.
Kolejny film Diane Kurys, twórczyni
głośnych
psychologicznych
dramatów
o
feministycz-
,
nych
akcentach,
"A
la
folie", wystartuje
jako
reprezentant Francji. Druga propozycja
Francji
to
"Pigalle"
Karima Dridi.
Atrakcje
pozakon-
kursowe
to m.in. nowy film Woody
Allena
- - _ _u _a _
:.,
"Bullets
Over Broadway",
"Va-
W
dniach
1-1
2
w
rześ ni
a
r - - - - - - - - - - - - - - - - - - -,.
Being H
_m_n
"_
odbędzie
s
i
ę
51
Międzynaro­
Rabin Williams
nya" Louisa
Malle'a,
"Dichara-
dowy
Festiwal Filmowy
w
Fot. Sygmo/Free
cione onore"
Pupi Avatiego,
Wenecji. Dyrektor
imprezy,
re-
"Arisha,
der Bar
und
der
Stei-
żyser
Gillo
Pontecorvo
f'Bitwa
nere Ring" Wima Wendersa
o Algier"/
stawia
w
tym roku
oraz
"La
genesi" Ermano
przede
wszystkim
na debiutan-
Olmiego.
Pokazany
też
zostanie
tów i
kino
europejskie.
Hasłem
mało
znany
film
/był
tylko
w
festiwalu jest
odkrywanie "no-
wąskim
rozpowszechnianiu w
wych
talentów i
nowych
języ­
Niemczech/
Rainera
Wernera
ków".
Pontecorvo
n
arze
k
a
ł
Fassbindera
"Martha" z
1973
wprawdzie,
że
selekcja
filmów
roku. Przedstawiony
będzie
do tegorocznego festiwalu
była
także
krót kometrażowy
film
trudna
-
w
propozycjach
arty-
Mario
Canale
według
scenariu-
stów
i dystrybutorów
domino-
sza
Yalerio
Morucciego
-
terro-
wała
przeciętność.
O
"
Złote
rysty
z
Czerwonych
Brygad,
Lwy"
będzie
się
ubiegać
17
fil-
który jako jeden
z
pierwszych
mów.
Z
dużym
zainteresowa-
oddał
się
w
ręce
sprawiedliwo-
niem
oczekiwany
jest
film Jifiego
Menzła
gangsterski
według
scenariusza
Quentina Ta-
ści.
Jest to
opowieść
o porwaniu w
1977
roku
"Życie
i
niezwykłe
przygody
Iwana Czonkina"
rantino
"Natura!
Born
Kiłłers".
Alexander armatora
Pietro
Costy.
W
przyszły m
roku fe-
według
świetnej
powieśc
i Władimira
Wojno-
Rockwell,
głośny
reżyser
amerykań skiego
ki-
stiwal
wenecki
odbędzie się
jako cykl
imprez
wicza wydanej
na
emigracji w
latach
60.
Oli-
na
niezależnego,
twórca
cenionej
komedii
"In
kinowych,
teatralnych
i
muzycznych
czczą­
ver Stone
przedstawi krwawy
pastiszowy
film
the Soup",
pokaże
swój
nowy film
"Taxi
Dan-
cych stulecie
kina.
EDYNBURG:
młodzi
i
klasycy
Międzynarodowy
Festiwal Filmowy w
Edynburgu,
stolicy
Szkocji /14.08-3.09/ jak
zwykle imponuje bogatym programem,
peł­
nym rarytasów filmowej klasyki, znanej i
mniej
znanej.
W tym roku wydarzeniem
był
pokaz dwóch filmów
Orsona
Wellesa- zre-
konstruowanego niedawno
"Don
Kichota" i
dokumentu
"lt's
Ali True". Cykle monogra-
ficzne
poświęcono
dwóm wybitnym, a nieco
zapomnianym
reżyserom.
Jeden to Andre de
Toth,
amerykański
reżyser węgierskiego
po-
chodzenia, twórca
błyskotliwych
thrillerów
f'Dark Waters", 1947; "None Shall Escape",
1947/ i oryginalnych,
pomysłowo
inscenizo.
wanych westernów f'Ramrod" 1947; "Car-
son
City", 1952;
"Last
of the Comanches",
l9521.
De
Toth
podpisał także
pierwszy film
trójwymiarowy
-
widowisko
gry
"House
of
Wax" /1953/, który
odniósł
kasowy
sukces.
De
Toth
był gościem
festiwalu. Drugi
reży­
ser,
któremu przygotowano
obszerną
retro-
spektywę
to Shohei Imamura, twórca
słynnej
"Ballady
o Narayamie" /1983-
Złota
Palma
w Cannes/, "Czarnego deszczu" 11988/ i
"Kobiety-owada" /1963/. Na festiwalu
przedstawiono
cykl
ekranizacji
słynnej
po-
wieści
Roberta Louisa Stevensona "Doktor
Jekyll i pan Hyde" oraz nowe dokumenty na
temat Pasoliniego i Altmana.
Program festiwalu tradycyjnie przewidy-
wał
przegląd różnych
nowych i najnowszych
filmów brytyjskich. Pokazano m.in.
"The
Browning Version" Mike'a Figgisa,
"Shal-
low Grave" Danny'ego Boyle'a, zrealizowa-
ny w USA "Being Human" Billy Forsytha,
"Ladybird,
Ladybird" Kena Loacha oraz bo-
gaty zestaw ostatnich produkcji Channet Fo-
ur,
promującej
debiutantów. Kino
amerykań­
skie
reprezentowali m.in.:
"Speed"
Jana
De
Bonta,
"Household
Saints" Nancy Savoca,
"Beg" Roberta
Gołdena
oraz dawna i nowa
amerykańska
produkcja
niezależna.
Za
duże
wydarzenie prasa
uznała
pokaz
"Trzech
ko-
lorów" Krzysztofa
Kieślowskiego.
Berlusconi
w
opałach
Okazuje
się, że
firma "Fininvest"premiera
Silvio Berlusconiego
odegrała
nieja-
s
rolę
w
transakcji
z
1990 r.,
gdy Giancarlo
Parretti
zakupił
wytwórnię
MGM/UA. Berlu-
sconi
p
o
mógł
uzyskać
kredyty
w
Credit Lyon-
nais,
choć
Parret-
ti ni
e
miał
wła­
śc
iwego
zabez-
pieczenia
i
był
wtedy
niemal
bankrutem.
W
zamian
Parretti
Włoch
zawarł
um
owę,
w
której
odstępo­
wał
"Fininvest"
za
100
milionów
prawa
do wielu
filmów i katalo-
gu
MGM
,
choć
nie
mial
jeszcze
do tego prawa.
Wed ług
amery-
kańs
ki
ego
pra-
wodawstwa takie
transakcje
nie-
legalne
-
Parretti
nie
był
wówczas
jeszcze
właści­
cielem
MGM/-
UA.
Fot. C. Gerai/Stills
4
HupGrant
l
Zgłoś jeśli naruszono regulamin