trening 11.pdf

(535 KB) Pobierz
Figury na płaszczyźnie - zadania treningowe
.................................................................................
imię i nazwisko
str. 1/10
.................
klasa
............
lp. w dzienniku
.................
data
1.
Narysuj odcinek
do odcinka
.
o długości 4 cm i odcinek
o długości 3 cm 5 mm, który jest równoległy
2.
Narysuj prostą
��
przechodzącą przez punkt
��,
ale nieprzechodzącą przez punkt
��.
Następ-
nie narysuj prostą
��
równoległą do prostej
��
i przechodzącą przez punkt
��.
3.
Można narysować dwie różne proste, które są prostopadłe do prostej
��
i odległe od prostej
��
o 2 cm. Uzupełnij poniższe zdanie:
Odległość pomiędzy dorysowanymi prostymi będzie wynosiła
. . . . . . . . . .
cm.
4.
Zaznacz różnymi kolorami na rysunku,
a następnie wypisz po dwa:
kąty proste
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
kąty ostre
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
kąty rozwarte
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5.
Dwa kąty rozwarte o jednym ramieniu wspólnym mogą utworzyć kąt:
A.
półpełny
B.
pełny
C.
rozwarty
D.
wklęsły
6.
Uzupełnij zdania, wpisując odpowiednie nazwy kątów:
W ciągu 60 minut wskazówka minutowa obróci się o kąt
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
.
W ciągu dziewięciu godzin wskazówka godzinowa obróci się o kąt
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
.
Wybór zadań: Renata Jasińska
111099
Copyright © Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe
A
str. 2/10
7.
Uzupełnij poniższe zdania odpowiednimi określenia-
mi wybranymi z ramki.
i
ostre, proste, rozwarte
to kąty
to kąty
to kąty
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
i
.
.
.
i
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
8.
Czy podane zdania są prawdziwe? Wstaw znak
X
w odpowiednią kratkę.
O godzinie 19:00 wskazówka minutowa z godzinową tworzą kąt
wklęsły.
O godzinie 12:30 wskazówka minutowa z godzinową tworzą kąt
rozwarty.
9.
Wpisz, ile stopni ma kąt zaznaczony łukiem.
90°
70°
130°
TAK
TAK
NIE
NIE
10.
Narysuj kąty o miarach:
65
,
130
,
210
,
300
.
11.
Oceń prawdziwość zdań. Wstaw znak
X
w odpowiednią kratkę.
W ciągu 40 minut wskazówka godzinowa obróci się o 240
.
12.
Uzupełnij miary kątów.
W ciągu 6 godzin wskazówka minutowa obróci się o 180
.
prawda
prawda
fałsz
fałsz
135°
68°
Wybór zadań: Renata Jasińska
111099
Copyright © Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe
13.
Podaj miary kątów
��
i
�½.
A
str. 3/10
��=
=
. . . . . . . . . .
�½=
=
,
i
.
=
. . . . . . . . . .
14.
Podaj miary kątów
. . . . . . . . . .
. . . . . . . . . .
. . . . . . . . . .
15.
Proste
��
i
��
są równoległe.
Podaj miary kątów
��
i
�½.
��=
�½=
. . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . .
16.
Korzystając z rysunku, oblicz miary kątów
=
. . . . . . . . . .
=
. . . . . . . . . .
=
,
i
.
. . . . . . . . . .
17.
Proste
��
i
��
są równoległe. Miara kąta
�½
jest o 100
mniejsza od
miary kąta
��.
Uzupełnij zdanie.
Miara kąta
�½
wynosi
. . . . . . . . . .
, a kąta
��
. . . . . . . . . .
.
18.
Oblicz obwód pięciokąta, którego każdy bok ma długość 12 cm.
19.
Wielokąt przedstawiony obok zostanie ponownie nary-
sowany w skali
1 : 2.
Oblicz obwód tego nowego wielo-
kąta.
Wybór zadań: Renata Jasińska
111099
Copyright © Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe
A
str. 4/10
20.
Która z figur, czworokąt
czy trój-
kąt
, ma większy obwód i o ile?
8,5 cm
7 cm
4,5 cm
3,5 cm
7 cm
21.
Ośmiokąt ma wszystkie boki takiej samej długości. Obwód tego ośmiokąta narysowanego
w skali
1 : 5
wynosi 80 cm. Oceń prawdziwość zdań. Wstaw znak
X
w odpowiednią kratkę.
Obwód tego ośmiokąta narysowanego w skali
1 : 2
wynosi
400 cm.
Długość boku ośmiokąta w skali
1 : 1
wynosi 128 cm.
prawda
prawda
fałsz
fałsz
22.
Oblicz obwód trójkąta równoramiennego, w którym ramię ma 6 cm, a podstawa jest dwa razy
krótsza.
23.
Obwód trójkąta równoramiennego wynosi 165 cm. Jaką długość ma ramię, a jaką podstawa,
jeżeli ramię jest pięć razy dłuższe od podstawy?
24.
Narysuj za pomocą cyrkla i linijki trójkąt o bokach długości 2 cm, 3 cm i 4 cm. Określ rodzaj
narysowanego trójkąta ze względu na boki i na kąty.
25.
Wpisz brakujące miary kątów. Podpisz każdy trójkąt wszystkimi określaniami, które do
niego pasują, wybranymi spośród: równoboczny, równoramienny, ostrokątny, prostokątny,
rozwartokątny.
a)
b)
c)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Wybór zadań: Renata Jasińska
111099
Copyright © Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe
A
str. 5/10
26.
Poniżej narysowano trójkąty równoramienne. Wpisz brakujące miary kątów.
27.
Jeden kąt ma
16
, drugi jest od niego 3 razy większy, a trzeci kąt jest od pierwszego o
100
większy. Sprawdź, czy te kąty mogą być kątami tego samego trójkąta. Odpowiedź uzasadnij.
28.
W trójkącie przedstawionym na rysunku kąt
jest dwu-
krotnie większy od kąta
, a kąt
jest o
32
większy
od kąta
. Oblicz miary kątów tego trójkąta.
29.
Oblicz obwód prostokąta o bokach długości 3 cm 5 mm
×
4 cm 5 mm.
30.
Kwadrat i prostokąt mają jednakowe obwody. Narysuj ten kwadrat, wiedząc, że prostokąt
ma wymiary 2 cm
×
10 cm.
31.
Sąsiednie boki równoległoboku mają długości 6 cm i 8 cm. Obwód tego równoległoboku jest
równy:
A.
14 cm
B.
16 cm
C.
28 cm
D.
48 cm
32.
Oceń prawdziwość zdań. Wstaw znak
X
w odpowiednią kratkę.
Każdy prostokąt jest równoległobokiem.
Romb, którego obwód wynosi 36 cm, ma bok o długości 9 cm.
prawda
prawda
fałsz
fałsz
33.
Równoległobok i romb mają takie same obwody. Dwa kolejne boki równoległoboku mają
długości 4 cm i 8 cm. Bok rombu ma długość:
A.
12 cm
B.
24 cm
C.
3 cm
D.
6 cm
Wybór zadań: Renata Jasińska
111099
Copyright © Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe
Zgłoś jeśli naruszono regulamin