Bezpieczeństwo-ruchu-drogowego.docx

(16 KB) Pobierz

Bezpieczeństwo ruchu drogowego– powszechnie używana nazwa określająca zarówno zbiór zasad dotyczących bezpiecznego poruszania się po drogach, jak również osobna dziedzina wiedzy zajmująca się kształtowaniem właściwych warunków ruchu drogowego. Na BRD składają się zagadnienia z zakresu nadzoru nad ruchem drogowym, organizacji ruchu drogowego, szkolenia i egzaminowania kierowców, psychologii transportu, ratownictwa medycznego, stanu technicznego i wymagań wobec pojazdów, dróg i oznakowania, a także promowania pożądanych zachowań u uczestników ruchu drogowego. W Polsce nie ma konkretnej osoby ani organu, który odpowiadałby za BRD, odpowiedzialność jest rozproszona. Podstawą wszystkich procesów b-twa jest długofalowość. Działania muszą mieć stabilne źródło finansowania i metodyczny program bazujący na naukowych podstawach. Podstawowymi problemami b-twa ruchu drogowego są: niebezpieczne zachowania uczestników ruchu drogowego; niska jakość infrastruktury drogowej; brak efektywnego systemu zarządzania b-twem ruchu drogowego. Wypadki drogowe nie są wciąż postrzegane w Polsce jako dostatecznie ważny problem, a instytucjonalna niewielka skuteczność działania wynika z przyjęcia zasady podzielnej zbiorowej odpowiedzialności .

Etapy BRD:

1)wiara w przeznaczenie- ludzie wierzyli, że wszystko jest zapisane „u góry” i tak właśnie musiało być

2)legislacja- wprowadzanie stopniowo przepisów prawnych poprawiających brd

3)infrastruktura drogowa- wprowadzenie m.in. sygnalizacji świetlnej i innych niezbędnych rozwiązań

4)bezpieczeństwo bierne pojazdów-to zespół cech pojazdu mających na celu zmniejszenie skutków zaistniałej kolizji lub wypadku drogowego z punktu widzenia wszystkich jego uczestników.

5)zachowanie użytkownika dróg-„metoda kija i marchewki”; wygenerować w nas samych nawyki;edukacja w szkole itp.;

6)angażowanie organizacji społecznych- różnego rodzaju konkursy  plastyczne, instytuche działające na rzecz brd, działalność różnych stowarzyszeń

7) zintegrowane systemy-mają na celu usprawnienie współdziałania pozostałych elementów

8)zrównoważony rozwój transportu

Synergia- wypadkowa suma elementów współdziałających jest dużo większa niż suma elementów pojedynczych.

Prewencja ruchu drogowego:badania i systemy informacyjne; system b-twa ruchu drogowego; szkolenie i egzaminowanie kierowców; edukacja i komunikacja społeczna, stan techniczny pojazdów; drogi i tereny publiczne; nadzór nad ruchem drogowym; działania wymiaru sprawiedliwości; ratownictwo i pomoc ofiarom wypadków.

Osoba zabita- zgon na miejscu lub osoba która zmarła w okresie do 30 dni od wypadku.

Osoba ciężko ranna- która doznała ciężkiego kalectwa, ciężkiej choroby nieuleczalnej lub długotrwałej choroby realnie zagrażającej życiu, trwałej choroby psychicznej, całkowitej lub znacznie trwałej niezdolności do pracy w zawodzie lub trwałego istotnego zeszpecenia lub zniekształcenia ciała oraz urazów w postaci np. złamań uszkodzeń organów wewnętrznych poważnych raz ciętych lub szarpanych.

Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego- kryją się piesi, rowerzyści i motorowerzyści. W trakcie "zderzenia" z pojazdem pieszego nie chroni nic. Nie może liczyć na poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa, strefy kontrolowanego zgniotu etc. Jest całkowicie "odsłonięty" i w konsekwencji narażony na bardzo poważne obrażenia ciała już przy prędkościach pojazdu rzędu 20-30 km/h. Piesi to też uczestnicy ruchu drogowego, w dodatku najbardziej bezbronni. Policyjne statystyki dowodzą, że błędy pieszych są przyczyną 15-20 procent wypadków drogowych.

Bezpieczeństwo bierne-Wszystkie te rozwiązania zastosowane w samochodzie, które mają na celu zminimalizowanie skutków zaistniałej kolizji drogowej lub wypadku u osób uczestniczących w zdarzeniu. Do najważniejszych elementów poprawiających bezpieczeństwo bierne zalicza się: odpowiednią konstrukcję nadwozia i podwozia pojazdu (wzmocnienia, strefy kontrolowanego zgniotu, wnętrze pojazdu pozbawione ostrych krawędzi, odpowiednie przemieszczanie silnika, kierownicy, pedałów i wszystkich elementów, które w razie kolizji mogą naruszyć konstrukcję przedziału pasażerskiego, bezpieczny i odporny na samozapłon układ paliwowy, klejone szyby, składane lusterka, aktywna pokrywa silnika chroniąca potrąconego pieszego), elementy wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa (poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa z napinaczami, zagłówki foteli, foteliki dziecięce) oraz nowoczesne systemy Pre-Safe przygotowujące samochód do wypadku (domykanie szyb, optymalne ustawianie foteli).

Bezpieczeństwo czynne-Wszystkie elementy wyposażenia i konstrukcji pojazdu, które zapobiegają ewentualnej stłuczce lub wypadkowi. Najważniejsze elementy systemu bezpieczeństwa czynnego to: kierowca (jego doświadczenie, świadomość, refleks, trzeźwość, wyobraźnia, umiejętności, stan zdrowia - najczęściej to właśnie od jego poczynań zależy, czy w ogóle dojdzie do niebezpiecznego zdarzenia drogowego), konstrukcja nadwozia i podwozia pojazdu (odpowiednio duże szyby i lusterka zapewniające dobrą widoczność, sprawne i efektywne wycieraczki oraz oświetlenie, aerodynamika zapewniająca odpowiedni docisk oraz zawieszenie, układ kierowniczy i ogumienie zapewniające precyzyjną kierowalność pojazdu, ergonomia wnętrza pojazdu umożliwiająca nieabsorbującą obsługę), wszelkiego rodzaju elektroniczne systemy wspomagające kierowcę w sytuacjach kryzysowych (ABS, BAS, ESP, TCS, itd.) oraz sprawność i niezawodność pojazdu warunkujące prawidłowe funkcjonowanie wszystkich elementów składowych samochodu. Elementem poprawiającym bezpieczeństwo czynne jest także… rezerwa mocy silnika, która w niepowołanych rękach może być zabójcza, natomiast w rękach rozsądnego i sprawnego kierowcy może pomóc w uniknięciu niebezpiecznego zdarzenia drogowego.

GAMBIT-Krajowy program b-twa ruchu drogowego przyjęty w 2005r. Przyjęto, że: Polską dalekosiężną i etycznie uprawnioną wizją b-twa ruchu drogowego będzie wizja ZERO; głównym celem jest zmniejszenie liczby zabitych o 50% w ciągu 10 lat tj do poziomu nie więcej niż 2800 zabitych w 2013;grupami szczególnie wysokiego ryzyka poniesienia śmierci w wypadku drogowym w Polsce są niechronieni uczestnicy ruchu drogowego i młodzi kierowcy.

Miernik BRD- Liczba ofiar na 100 wypadków

Ofiary wypadków drogowych- grupy wysokiego ryzyka, wśród nich największą grupę stanowią piesi(34 %zabitych i 28 rannych ). Wśród kierujących największą grupę ofiar stanowią kierujący samochodami. Na uwagę zasługują rowerzyści, którzy stanowią ok 8%zabitych i 9% ofiar ciężko rannych podczas gdy ich udział w ruchu drogowym stanowi zaledwie ok 1%. Wzrasta też udział w ofiarach motocyklistów  i motorowerzystów.

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin