Dela - ściąga.docx

(36 KB) Pobierz

 

1.Istota bezpieczeństwa – potrzeby zaspokajane przez bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo to stan, który daje poczucie pewności i gwarancję jego

zachowania oraz szansę do doskonalenia. Jest to jedna z podstawowych

potrzeb człowieka, sytuacja oznaczająca się brakiem ryzyka utraty czegoś,

co człowiek szczególnie ceni, np. zdrowia, pracy, szacunku, uczuć

2.Postacie bezpieczeństwa wg FREI

- stan braku bezpieczeństwa- postrzegany jako rzeczywiste zagrożenie

prawidłowo oceniane (np. sytuacja między Tajwanem a Chinami)

- stan bezpieczeństwa, gdy zagrożenie jest małe i postrzegane jako niewielkie,

przy właściwym postrzeganiu zagrożenia ( np. sytuacja spornych

wysp między Federacją Rosyjską a Japonią)

- stan obsesji- nieznaczne zagrożenie postrzegane jako bardzo

poważne zagrożenie ( np. wejście Polski do NATO a Rosją)

- fałszywe bezpieczeństwo- poważne zagrożenie oceniane jako

niewielkie (np. atak na USA w 2001r.)

3.Typologia bezpieczeństwa- kryteria podziału

-podmiotowego, przedmiotowego, przestrzennego, znaczenia,

składników, obszaru zorganizowania, sposobu zorganizowania.

4.Czynniki stwarzające zagrożenie bezpieczeństwa

- destabilizacja systemu politycznego

- źle funkcjonujące systemy/mechanizmy gospodarcze i społeczne

- masowe naruszenia praw człowieka

- konflikty społeczne, których władze państwowe nie są w stanie rozwiązać,

masowe suchy społeczne, np. strajki

- klęski żywiołowe

-degradacja środowiska naturalnego

- nielegalne migracje

- przestępczość zorganizowana, terroryzm

- korupcja

5.Zagrożenia niemilitarne bezpieczeństwa

Ekologiczne, ekonomiczne, polityczne, wewnętrzne, socjalne kulturowe, fizyczne,

strukturalne, personalne, ZORGANIZOWANA PRZESTĘPCZOŚĆ, KLĘSKI

ŻYWIOŁOWE I EKOLOGICZNE, NIELEGALNA MIGRACJA, TERRORYZM

6.Zagrożenia militarne bezpieczeństwa

Zagrożenia militarne to taki splot zdarzeń w stosunkach międzynarodowych,

w których z dużym prawdopodobieństwem może nastąpić ograniczenie lub utrata

warunków do niezakłóconego bytu i rozwoju państwa, albo naruszenie bądź

utrata jego suwerenności i integralności terytorialnej - w wyniku zastosowania

wobec niego przemocy zbrojnej (militarnej)15. Należy dodać w tym miejscu

, że użycie sił zbrojnych jest często narzędziem do osiągania celów polityki

państwa..Siłę militarną można stosować bezpośrednio lub pośrednio

Przykładowo mogą to być:

• blokada militarna;

• szantaż militarny;

• prowokacja militarna;

• incydent graniczny;

• ograniczone użycie środków przemocy zbrojnej;

• zbrojne starcie graniczne;

• napaść zbrojna grup nieformalnych;

• konflikt lokalny;

• konflikt między państwami;

• dywersje militarne;

• demonstracja siły18.

Należy również zaznaczyć, że projekcja siły militarnej oprócz środków konwencjonalnych

może obejmować również broń ABC (atomowa, biologiczna, chemiczna oraz radiologiczna)

oraz inne niekonwencjonalne środki rażenia. Obecnie coraz większego znaczenia nabierają

działania w cyberprzestrzeni. Zagrożenia militarne mogą również pochodzić ze strony

ugrupowań terrorystycznych, choć terroryzm jest na tyle specyficznym zjawiskiem, że

nie mieści się tylko w kategorii zagrożeń militarnych.

7.Zagrożenia asymetryczne bezpieczeństwa

ASYMETRIA – działania i myślenie odmienne od przeciwnika w celu

maksymalizowania własnej przewagi, wykorzystania słabości przeciwnika,

a także zdobycia inicjatywy lub uzyskania większej swobody operacyjnej.

Nieuczciwa walka

Uderzanie w slaby punkt

Walka informacyjna

Walka w sferze opinii publicznej

Groźba lub wykorzystanie broni masowego rażenia

8.Charakterystyka siły państwa

czynniki naturalne :geograficzne (położenie, terytorium), ludnościowe

(liczebność wykształcenie), surowcowe (rodzaj, wielkość)

socjalne: ekonomiczne, wojskowe, polityczne, psychologiczne, informacyjne.

9.System bezpieczeństwa państwa

System bezpieczeństwa państwa to zasoby wydzielone do realizacji zadań w dziedzinie

bezpieczeństwa, zorganizowane i przygotowane odpowiednio do charakteru tych

zadań i warunków ich wykonywania

Podsystemy kierowania

Podsystemy wykonawcze: wyspecjalizowane siły i środki państwa w dziedzinie

bezpieczeństwa, pozostałe elementy struktury państwowej.

10.System bezpieczeństwa międzynarodowego

POROZUMIENIA – ustanawiają pewne zasady współdziałania autonomicznych

podmiotów w dziedzinie bezpieczeństwa.

KOALICJE – SA bardziej zorganizowanymi systemami bezpieczeństwa i obejmują

nie tylko współdziałanie na poziomie kierownictw podmiotów, ale także

tworzenie wspólnych sił wykonawczych.

SOJUSZE – w sojuszach istnieją nie tylko wspólne siły wykonawcze, ale

także wspólne kierownictwa odpowiedzialne za bezpieczeństwo sojuszników

11. Modele bezpieczeństwa międzynarodowego

1.System równowagi sił- utrzymanie równowagi, niedopuszczenie

do wzrostu potęgi państwa, grupy państw

2.Sojusz polityczno- wojskowy- zobowiązanie się sygnatariuszy traktatu

do udzielania sobie wzajemnej pomocy w wypadku zagrożenia

3.System bezpieczeństwa zbiorowego- oparty na prawno międzynarodowym

zobowiązaniu się grupy państw do współdziałania na rzecz utrzymania pokoju i

zapobiegania wojnom, współpracy, niestosowania siły

4.System bezpieczeństwa kooperatywnego- oparty na współpracy między

państwami i strukturami międzynarodowymi, co eliminuje zagrożenia i buduje zaufanie

12. Rola i znaczenie ONZ w systemie bezpieczeństwa międzynarodowego:

Do głównych celów ONZ należy:

- utrzymanie międzynarodowego  pokoju i bezpieczeństwa za pomocą

skutecznych środków zbiorowych

- rozwijanie stosunków międzynarodowych (każde państwo bez względu

na potencjał i wielkość obszaru jest równe);

-rozwiązywanie dzięki międzynarodowej współpracy zagadnień

międzynarodowych o charakterze gospodarczym, społecznym,

kulturalnym i humanitarnym.

Stanowienie ośrodka harmonizowania działalności międzynarodowej

zmierzającej do osiągniecia tych wspólnych celów.

Zgromadzenie ogolne onz:  ZO podlega Radzie Bezpieczeństwa ONZ

13. Rola i znaczenie NATO w systemie bezpieczeństwa międzynarodowego

Organizacja Paktu Północnoatlantyckiego, Pakt Północnoatlantycki,

sojusz polityczno-wojskowy państw Europy Zachodniej, USA i Kanady

powołany do istnienia w Waszyngtonie 4 kwietnia 1949R.

NATO odgrywa bardzo ważną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa

wśród państw członkowskich.

PODSTAWOWE  ZADANIA NATO: zapewnia fundament trwałego

bezpieczeństwa w Europie, opartego na rozwoju instytucji

demokratycznych i pokojowym rozwiązywaniu konfliktów;

zapewnia środki odstraszania i obrony przed jakąkolwiek formą

ataku na terytorium każdego państwa członkowskiego;

rozwija bezpieczeństwo międzynarodowe poprzez stałą i aktywną

współpracę ze wszystkimi państwami partnerskimi należącymi

do programu Partnerstwo dla pokoju (PdP) oraz Euroatlantyckiej Rady Partnerstwa;

wysyła swoje misje wojskowe do państw, na terytorium których

toczy się konflikt zbrojny, celem zażegnania tego konfliktu.

14. . Rola i znaczenie UE w systemie bezpieczeństwa międzynarodowego

gospodarczo-polityczny związek demokratycznych państw europejskich.

Powstała w 1993 roku.

Zadaniami UE są:

Działania humanitarne i ratownicze

Misje utrzymania pokoju

Zadania bojowe w ramach operacji reagowania kryzysowego

Utworzenie przez Unię Europejską Grup Bojowych- mobilnych

jednostek zdolnych do samodzielnego działania.

Przeznaczone są one do:

Akcji humanitarnych

Zapobiegania konfliktom regionalnym

Przeciwdziałania upadkowi państwowości

Prowadzenia operacji wymuszania i utrzymywania pokoju

Wspólnych działań rozbrojeniowych

Prowadzenia misji doradztwa i wsparcia.

15. Strategia bezpieczeństwa narodowego

Dokument zawiera podstawowe interesy i cele państwa polskiego w

zakresie bezpieczeństwa narodowego. Koncepcja bezpieczeństwa

prezentuje podejście do problematyki zagrożeń i obejmuje nie tylko

zagrożenia czysto militarne. Jest zgodna z celami NATO oraz Unii

Europejskiej, a także z Konstytucją RP. Poszczególnymi wymiarami

dotyczącymi bezpieczeństwa narodowego są bezpieczeństwo zewnętrzne,

militarne, wewnętrzne, obywatelskie, społeczne, ekonomiczne,

ekologiczne, informacyjne i telekomunikacyjne.

Głównymi celami tego dokumentu są: Zapewnienie nienaruszalności

granic RP wraz z zapewnieniem jej suwerenności.

Zapewnienie dogodnych warunków rozwoju cywilizacyjnego oraz

gospodarczego. Zagwarantowanie obywatelom korzystania z wolności

wynikającej z Konstytucji RP

Stworzenie możliwości aktywnego kształtowania stosunków

międzynarodowych Zapewnienie bezpieczeństwa obywatelom

mieszkającym poza granicami RP

16. Rodzaje działań strategicznych

DZIAŁANIA PREWENCYJNE – realizowane w czasie pokoju,

obejmujące bieżące zapobieganie wystąpieniu zagrożeń przez

neutralizowanie ich potencjalnych źródeł oraz stabilizowanie i umacnianie

bezpiecznego środowiska (otoczenia) międzynarodowego Polski.

REAGOWANIE KRYZYSOWE – realizowane w razie wystąpienia

zagrożenia bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwa sojuszników oraz

zagrożeń dla szerszego bezpieczeństwa międzynarodowego ,obejmujące

zarówno działania narodowe, jak i udział w wysiłkach międzynarodowych

, podejmowanych w celu opanowania kryzysów oraz zapewnienia osłony

przed ich skutkami.

17. System bezpieczeństwa RP

Stan uzyskany w rezultacie odpowiednio zorganizowanej obrony i

ochrony przed wszelkimi zagrożeniami militarnymi i niemilitarnymi,

tak zewnętrznymi jak i wewnętrznymi, przy użyciu sił i środków pochodzących

z różnych dziedzin działalności państwa[1]. Bezpieczeństwo narodowe,

to także najważniejsza wartość, potrzeba narodowa i priorytetowy cel

działalności państwa, jednostek i grup społecznych, a jednocześnie proces o

bejmujący różnorodne środki, gwarantujące trwały, wolny od zakłóceń byt

i rozwój narodowy (państwa) w tym obronę państwa jako instytucji politycznej

oraz ochronę jednostek i całego społeczeństwa, ich dóbr i środowiska naturalnego

przed zagrożeniami, które w znaczący sposób ograniczają jego funkcjonowanie

lub godzą w dobra podlegające szczególnej ochronie.

18. System obronny RP

To całość sił i środków przeznaczonych przez państwo do realizacji

zadań w dziedzinie obronności, odpowiednio do tych zadań

zorganizowanych, utrzymywanych i przygotowywanych.

SYSTEM OBRONY PAŃSTWA – to skoordynowany zbiór elementów

kierowania i elementów wykonawczych, a także realizowanych przez nie

funkcji i procesów oraz zachodzące między nimi relacje.

19. Podsystem militarny

Tworzą Siły RP. Wykonują one zadania wynikające z Konstytucji RP,

Strategii Bezpieczeństwa Narodowego RP i Strategii Obronności RP,

uszczegółowione w Polityczno – Strategicznej Dyrektywie Obronnej RP

oraz stosowanych, narodowych i sojuszniczych planach operacyjnych.

20. Uprawnienia Prezydenta RP w systemie obronności

Prezydent RP stoi na straży  suwerenności i bezpieczeństwa państwa oraz

nienaruszalności i niepodzielności jego terytorium, a także jest

najwyższym zwierzchnikiem Sił Zbrojnych RP.

> zatwierdza strategię bezpieczeństwa narodowego

> wydaję polityczno – strategiczną Dyrektywę Obronna RP

> zatwierdza plany krajowych ćwiczeń systemu

obronnego i kieruję ich przebiegiem

> postanawia o wprowadzeniu albo zmianie określonego

stanu gotowości obronnej państwa

> może zwracać się do wszystkich organów władzy publicznej

oraz organizacji społecznej o informację mające znaczenie

dla bezpieczeństwa i obronności państwa

>nadaje stopnie wojskowe

> inicjuje i patroluje przedsięwzięciom ukierunkowanym na

kształtowanie postaw patriotycznych i obronnych w społeczeństwie.

> w razie zewnętrznego zagrożenia państwa, może wprowadzić

stan wojenny na części lub całym terytorium

> w razie zagrożenia konstytucyjnego ustroju państwa, może

wprowadzić na czas oznaczony, nie dłuższy jednak niż 90 dni,

tan wyjątkowy na części lub na całym terytorium państwa

> decyduje o wysłaniu Sił Zbrojnych poza granice kraju
21. Rola i znaczenie Ministra ON w systemie obronności

> naczelny organ administracji państwowej w dziedzinie

obronnośc państwa

> kieruje on resortem obrony narodowej, w tym przede

wszystkim całokształtem działalności Sił Zbrojnych RP

> przygotowuje projekty założeń obronnych

państwa oraz sprawuję ogólne kierownictwo w sprawach

wykonywania powszechnego obowiązku obrony

> kierowanie w czasie pokoju całokształtem działalności Sił Zbrojnych

> realizowanie generalnych założeń, decyzji i wytycznych

obrony państwa

> sprawowanie ogólnego nadzoru nad realizacją zadań

obronnych przez organy, instytucje państwowe itp.

> sprawowanie ogólnego kierownictwa w sprawach

wykonywania powszechnego obowiązku obrony

> zawieranie umów międzynarodowych, dotyczących

polskich kontyngentów wojsk w misjach

22. Cele strategiczne obronności

-         obronę terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przed agresją

zbrojną, w tym zapewnienie nienaruszalności polskiej przestrzeni

powietrznej i morskiej oraz granic lądowych;

-         obronę i ochronę wszystkich obywateli Rzeczypospolitej Polskiej;

-         udział we wspólnej obronie terytoriów państw członkowskich

NATO, zgodnie z art. 5. Traktatu Waszyngtońskiego;

-         wspieranie akcji instytucji i organizacji międzynarodowych

w reagowaniu kryzysowym oraz polityczno-militarnych działaniach

stabilizujących;

-         kształtowanie bezpiecznego otoczenia Polski poprzez rozwijanie

partnerskiej współpracy wojskowej z innymi państwami,

zwłaszcza sąsiednimi.

23. Cele strategiczne obronności

- zapewnienie niepodległości i suwerenności RP, jej

integralności i nienaruszalności granic,

-obrona i ochrona wszystkich obywateli RP,

- tworzenie warunków do zapewnienia ciągłości realizacji

zadań przez organy administracji publicznej oraz inne podmioty

właściwe w obszarze bezpieczeństwa narodowego, w tym

odpowiedzialne za funkcjonowanie gospodarki i innych obszarów

istotnych dla życia i bezpieczeństwa obywateli,

- tworzenie warunków do podwyższania zdolności obronnych państwa,

jak też zapewnienie gotowości do realizacji obrony w

układzie narodowym i sojuszniczym,

- rozwijanie partnerskiej współpracy wojskowej z

innymi państwami, zwłaszcza sąsiednimi,

- realizacja zobowiązań wynikających z członkostwa

Polski w NATO i UE,

- zaangażowanie w międzynarodowe operacje reagowania kryzysowego,

prowadzone w pierwszej kolejności przez NATO i UE, a także

przez ONZ czy w ramach doraźnych koalicji

24. Zadania z zakresu przygotowań obronnych

- prowadzenie analiz oraz dokonywanie ocen wyzwań i zagrożeń

bezpieczeństwa międzynarodowego i  narodowego,

- wykrywanie i neutralizowanie działalności wywiadowczej

skierowanej przeciwko obronności i bezpieczeństwu państwa,

- wyprzedzające planowanie obronne, obejmujące planowanie

operacyjne i programowanie obronne,

- doskonalenie wspólnych ( narodowych i sojuszniczych)

procedur działania w sytuacjach kryzysowych i w czasie wojny,

- zwiększanie zdolności Sił Zbrojnych RP do szybkiego

reagowania na bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa

państwa, w tym zwiększenie ich zdolność do prowadzenia

samodzielnych działań, utrzymywanie i doskonalenie zintegrowaneg0o

systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, w tym obroną państwa,

- utrzymywanie zdolności do wprowadzania stosownych do skali i

charakteru zagrożeń wyższych stanów gotowości obronnej państwa,

- zapewnienie warunków do przyjęcia na swoim terytorium

Sojuszniczych Sił Wzmocnienia poprzez realizację zadań

wynikających z obowiązków państwa- gospodarza (HNS),

- utrzymanie gotowości do realizacji zadań produkcyjnych i

usługowych określonych w Programie Mobilizacji Gospodarki (PMG),

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin