4-zabawy-kryptologia-i-kryptografia.pdf

(68 KB) Pobierz
4 ZABAWY
i ciekawostka
na Dzień Kryptologii i Kryptografii
25 stycznia, na pamiątkę złamania szyfru maszyny kodującej Enigma,
obchodzimy Dzień Kryptologii i Kryptografii. Nie musisz od razu zmieniać biegu
historii swoimi osiągnięciami, ale zabawa szyframi usprawnia Twój umysł i jest
świetną rozrywką. Na dobry początek przygody z szyframi, proponujemy pięć
prostych zabaw i aktywności.
Weź dowolną książkę i za pomocą Szyfru Ottendorfa, zakoduj dla kogoś wiadomość.
Spójrz, to proste:
Zasada szyfrowania wygląda następująco:
12 - 1 - 8 - 3 pierwsza liczba oznacza numer strony, jeżeli jest więcej stron w tekście.
12 - 1 - 8 - 3 druga liczba oznacza numer linijki na stronie.
12 - 1 - 8 - 3 trzecia liczba oznacza wyraz w danej linijce.
12 - 1 - 8 - 3 czwarta liczba oznacza numer litery w wyrazie
*opis szyfru z wikipedii
Możesz stworzyć tajną wiadomość, również za pomocą obrazu. Wymyśl wiadomość (na
przykład: coś co jedzenia, na co masz ochotę albo pierwsza litera Twojego imienia),
zakoduj ją na stronie
http://domowenauczanie.pl/generator/
i wydrukuj pustą
kratownicę z legendą. Następnie poproś kogoś o rozwiązanie zadania. Dobra zabawa
gwarantowana!
Wypróbuj stronę
https://cryptii.com/
do szyfrowania i odszyfrowywania wiadomości.
Możesz sprawdzić na przykład, jak wyglądałoby Twoje imię i nazwisko zaszyfrowane
przez Enigmę! A czy wiesz co oznacza “lfjzn nslok tdv”?
Wymyśl swój własny szyfr - może to być zasada korzystania z istniejących znaków, albo
narysowanie zupełnie nowego alfabetu. Wypróbuj go kodując różne wiadomości i prosząc
różne osoby o ich odkodowanie – nie zapomnij, żeby podzielić się z nimi legendą lub
zasadą na jakiej tekst został zaszyfrowany!
Czy wiesz, że pierwsze sukcesy związane ze złamaniem szyfru Enigmy
należą do Polaków? Na zakończenie dobrej zabawy z szyframi poczytaj
o tej niezwykłej maszynie i jej historii:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Enigma
Zgłoś jeśli naruszono regulamin