PSYCHOLOGIA TWÓRCZOŚCI - 2005 - edward nęcka.pdf

(7291 KB) Pobierz
Edward' Nęcka
Psychologia
twórczości
6WB
1
>I
x
)
g
T
c z n
e
W Y D A W Ń ie
G dań sk
2
0 0 o
P odręcznik d otow any p rzez
Ministerstwo
Edukacji N arod ow ej i Sportu
Recenzje wydawnicze:
prof. dr hab. Jan Strelau.
prof. dr bab. Alina Kolańczyk
Redaktorzy serii:
prof. dr hab. Mirosław Kofta
p rot dr hab. Bogdan Wojciszke
.KOyG^
~
;
Q ~ '
hw ,. r . . , , p ' \
GGiwsU w
GW
■. a
'>
/;& '
w
Tytuł: Psychologia twórczości
2001 bv Edward Necka oraz Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
3
6
43 5
'
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Książką ani żac
ani w żaden
im
w środkach ma
Gdańskiego W
sże być przedrukowywana
owana lub odczytywana
ez pisemnej zgody
logicznego.
Wydanie, pierwsze
Edyp
Reda
Korę
liska
:zna: Małgorzata Jaworska
tncka
Sldac
Opracowanie
e
t
Agnieszka Wójkowska
Wskazówki dla bibliotekarzy:
1/ psychologia ogólna
2/psychologia
różnic
indywidualnych
3/
psychologia osobow ości 4/ psychologia twórczości
ISBN 83-87957-50-X
Druk: Drukarnia W D G w Gdyni
ul. Sw. Piotra .12, 81-347 Gdynia
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
ni. Bema 4/la . 81-753 Sooot.
iei./fax 058/551-61-04,
551-11-01
e-mail: gw p@gw p.pl
http://www.gwp.pi
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE
9
1. P O JĘ C IA 1 KRYTERIA T W Ó R C Z O Ś C I..................
1.1. P ojęcie tw ó r cz o ś ci......................................................
1.1.1.
Twórczość jako cecha wytworu
......................
1.1.1.1. Twórcze jest to, c o nowe i
wartościowe
1.1.1.2. Rodzaje wartości i dom eny
twórczości
.
1.1.1.3. Definicja Morrisa I. S te in a ........................
1.1.2. Tw órczość jako cecha o s o b y .............................
1.1.2.1, Twórczość przez małe
„ t "
............ ............
1.1.2.2. Twórczość bez d z i e l ..................................
1.2. Kryteria twórczości ............................................. ..
1.2.1. Kryteria ja w n e .......................................................
1.2.1.1. Kryteria wybitnych osiągnięć tw órczych
1.2.1.2. Podejście joya P.
C u iifo rd a
........
1.2.1.3. Skale ocen ..................................................
1.2.2. Kryteria ukryte...........................................
1.2.2.1. Technika oceny k on sen suain ej..............
1.2.2.2. Kryteria e m o c jo n a ln e ...............................
1.2.3. U jęcie
triadowe.............................................
1.3. Podsum owanie ...........................................................
11
11
12
13
14
19
19
23
24
?
.25
26
29
30
30
.3
1
3
,3 r
^
2. STRUKTURA PROCESU TW ÓRCZEGO
2.1, Klasyczne teorie procesu tw órczego .
2.1.1. Podejście a s o cja cy jn e ...................
2.1.2.
Podejście postaciowe (Cestalt)
2.1.3. Podejście psychodynamiczne . . .
2.1.4.
Podejście behawiorystyczne . . . .
3
D
J5
2JC )
43
6
PSY C H O LO G IA T W Ó R C Z
2.2. W spółczesne teorie procesu t w ó r c z e g o .................................. '...................................................■
2 22.1. K oncepcje „r e w iz jo n is ty c z n e "................................................................................................ł i
2.2.2. Koncepcja interakcji tw órczej ......................................................................................
47
2.2.3. M odel genpioracji . . ......................................
50
2.3. P o d su m ow a n ie.............................................................................................
52
3. POZNAW CZE SKŁADNIKI PROCESU T W Ó R C Z E G O ...........................: .............................. , 52
32!. U w a g a ...................................................................................................................................................53
3.2. P e r c e p c ja ..............................................................................................................................................59
3.3. W yobraźnia i wyobrażenia ......................................................... *
................................................6 1
3.4. Kategoryzowanie i w iedza p ojęciow a .................................................................... ' .................6 5
3.5. P a m ię ć ...................................................................................................................................................68
69
3.6. Myślenie ....................................................................................................
3.7. Czynniki m etapoznaw cze .............................................................................................................. 74
3.8. Podsum owanie .................................................
75
4. EMOCJE i MOTYWACJE W T W Ó R C Z O Ś C I ................................................................................. 77
421. Emocje w procesie t w ó r c z y m ........................................................................................................ 77
4.1 .1. Dane z introspekcji ........................
77
4.1 .2. Emocje sprzyjające tw órczości ............................................................................................79
4 .1.3. Em ocje kierujące procesem twórczym ............................................................................... 84
“ .4. Em ocjonalne koszty tw órczości ......................................................................................... .8 5
-lotywacja a procesy tw órcze ..................................................................................................... 86
1. Czy należy nagradzać za aktywność tw órczą? ................................................................ 87
88
2. M otyw acja sa m oistn a ..............................................................
3. jeden czy w iele m otyw ów ? ............
95
4.3. P o d s u m o w a n ie ................................................................................................................................ 96
5. W G L Ą D ...................................................
97
99
5.1 C echy w g lą d u ...................
5.1.1. N a g ło ś ć ......................................................................................................................................... 98
5.1.2. Przerwa in k u b a cy jn a ...............................................................................................................103
5 .1.3. Zmiana struktury problemu .................................................................................................. 1 06
5.2. Poznaw czy m echanizm wglądu
........................................................................................... 109
5 .2.1. W ybiórczość .............. ! . ’ ..............................................................................
110
5.2.2. Upraszczanie p r o b le m u ..........................................................................................................113
5.2.3. Korzystanie z o k a z ji................................................................................................................. 117
5.3. Podsum owanie ................................................................................................................................120
6. INDYWIDUALNE CECHY T W Ó R C Ó W ...................................................................................... 121
6.1. Intelekt..............................................................................................................................................121
Zgłoś jeśli naruszono regulamin