Test_A_Pod_zaborami.doc

(476 KB) Pobierz

Test A

 

Pod zaborami

 


Opis: etykietka
Test podsumowujący rozdział IV

 

1. Uporządkuj wydarzenia w kolejności chronologicznej. W tym celu wpisz w kratki numery

od 1 do 5.                                                                                                                                             0–1 p.

wyprawa Napoleona na Rosję

rabacja galicyjska

wybuch powstania styczniowego

bitwa pod Olszynką Grochowską

powstanie PSL

 

Na podstawie zamieszczonej mapy wykonaj zadania 2. i 3.



2. Wybierz właściwe zakończenie zdania.                                                                                     0–1 p.

Mapa przedstawia

Księstwo Warszawskie w latach 1807–1815.

ziemie polskie w latach 1795–1807.

ziemie polskie w latach 1815–1846.

ziemie polskie w latach 1815–1914.

 

3. Zaznacz na mapie granice Cesarstwa Rosyjskiego.                                                         0–1 p.

 

 

 

 

4. Zapoznaj się z tekstem źródłowym i uzupełnij zdanie.                                                         0–2 p.

 

Dochodziliśmy do posągu Sobieskiego, który według planu miał być punktem zbornym dla oddziału belwederskiego, kiedy błysnęła łuna pożaru na Solcu – hasło powstania na wszystkich punktach, a tymczasem nie było jak pół do szóstej, a nas wszystkich przy posągu ledwo kilkunastu. [...] To hasło za wczesne i chybione miało wielki wpływ na cały ruch powstania i zasługuje na kilka słów wyjaśniających. Materiału palnego do podpalenia browaru na Solcu miał dostarczyć Wysockiemu kapitan Stolzman, jeden z zarządzających pracownią ogniową, pod warunkiem, aby uprzedzony był o tym na dni kilka; Wysocki zażądał ich dopiero w wilię powstania, to jest w niedzielę, kiedy pracownia była zamknięta, [...]. [...] Droga nasza szła między Belwederem a Ogrodem Botanicznym. Żadnej przeszkody na niej, tylko co kilkadziesiąt kroków [...] budka [...] i przy niej weteran moskiewski. Widok tych weteranów natchnął jednego z nas zapytać [...], czy wielki książę jest w domu. „Jest” –

odpowiedział weteran. Na to zapytający: „to będzie miał gości”.

Źródło: A. Adamski, L. Chmiel, A. Syta, Czasy, ludzie, wydarzenia,

cz. 2, Warszawa 1986, s. 93–94.

Wydarzenie opisane w tekście dotyczy wybuchu …………………………………………….. w roku ……………………… .

 

5. Przyporządkuj postaciom elementy ich biografii. W tym celu wpisz po dwie litery obok właściwego imienia i nazwiska.                                                                                                   0–3 p.

 

A. Minister skarbu w Królestwie Polskim.

B. Ziemianin, którego nazywano „czerwonym kasztelanicem” z powodu jego lewicowych poglądów.

C. Minister wojny i wódz naczelny armii Księstwa Warszawskiego.

D. Organizator powstania krakowskiego, do którego próbował pozyskać małopolskich chłopów.

E. Zginął w bitwie pod Lipskiem.

F. Rozwijał polski przemysł i szlaki komunikacyjne, a także doprowadził do zawarcia umów celnych między Królestwem Polskim i Prusami.

 

Józef Poniatowski – …… Franciszek Drucki-Lubecki – …… Edward Dembowski – ……

 

6. Wyjaśnij pojęcie Wielka Emigracja.                                                                                     0–1 p.

…………………………………………………………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………...

 

7. Napisz, kto jest widoczny na fotografii oraz w jakiej dziedzinie osoba ta zdobyła Nagrodę Nobla.                                                                                                                                                           0–2 p.

 



Imię i nazwisko: ……………………………………………….

 

Dziedzina: ……………………………………………………..

 

 

 

 

 

 

 


Na podstawie tekstu źródłowego oraz wiedzy własnej wykonaj zadania 8. i 9.

 

Przez Plac Saski czerkieskie sotnie pędzą

A przed zamkiem sto ognisk dzisiaj płonie

Jak pan robi to, Wasza Ekscelencjo

Że po każdej nienawidzą Cię stronie? [...]

 

Pan margrabia wciąż kroczy po linie

Przepaść z lewej i przepaść po prawej

Jeśli z ręki rodaka nie zginie

To z urzędu odejdzie w niesławie

 

Tyle pracy, panie hrabio, i na nic.

Nadaremna ta branka w rekruty

Będzie to, co ma być – my zwyczajni

Bój bez broni, katorga i knuty

Pan narodu, margrabio, nie zmienisz

Tu rozsądku rzadko się używa

A jedno, co naprawdę umiemy

To najpiękniej na świecie przegrywać.

Źródło: J. Czech, Kamienie, Warszawa 1991.

 

8. Zapisz imię i nazwisko postaci historycznej, która jest bohaterem przedstawionego utworu.

0–1 p.

…………………………………………………………………………………………………...

 

9. Określ wyrażony za pomocą wiersza stosunek autora do sporu o powstania narodowe.

Uzasadnij, który nurt polityczny – według Ciebie – jest mu bliższy: realizmu politycznego

czy insurekcyjny.                                                                                                                               0–1 p.

…………………………………………………………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………...

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin