Rozwój uczuć- Gerstmann Stanisław.txt

(384 KB) Pobierz
tytuł: "Rozwój uczuć"
autor: Stanisław Gerstmann
tekst wklepał: yxpodols@interia.pl

BIBLIOTEKA PSYCHOLOGICZNA
Pod redakcjš naukowš
Wydawnictwa Pedagogiczne
Warszawa 1976
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Wydanie pierwsze

* * *

Słowo wstępne

Uczucia stanowiš ważny element w kształtowaniu się oso-
bowoci i na równi z innymi jej funkcjami muszš być celowo i systematycznie rozwijane przez poszczególne rodowiska wy-chowujšce.

Psychologowie, zajmujšcy się tš problematykš, sygnalizujš poważne niebezpieczeństwa grożšce, gdy w ontogenezie do-chodzi do zaburzeń rozwojowych w reakcjach emocjonalnych
dzieci i młodzieży. Na przykład E. B. Hurlock zwraca uwa-
gę na to, że uczucia zabarwiajš znacznš większoć dowiadczeń człowieka, a  być może  w ogóle nie ma w naszym ży-ciu sytuacji, w których rozwišzywaniu nie brałyby one udzia-łu.1 Uczucia sš również motywami różnorodnych działań ak-tywizujšcych proces rozwoju człowieka.

Niektóre uczucia przeżywane bardzo intensywnie często
powstrzymujš rozwój osobowoci. Przykładem sš przypadki
pozbawienia dzieci uczuć miłoci rodzicielskiej i sympatii innych ludzi spotykanych przez dziecko, uczucia niższoci i brak wiary we własne możliwoci działania. To wszystko izo-luje dziecko od społecznego otoczenia, powstrzymuje jego aktywnoć zmniejszajšc rozwojowe szansę. Dominacja uczuć
negatywnych, lękowych i agresywnych utrudnia lub uniemo-

1 E. B. Hurlock: ROZWÓJ dziecka. Przekład z jeż. ang. B. Homowski, St. Kowalski i B. Rosemann. Wyd. 2. Warszawa 1961, PWN, s. 299.

SS^A----

rea1^ s-T0^3 się UC2U^ Cort26 ldeaJny m0^
Iud^4 rZ^.T'0- ^^^Y te0^ ^"^odn.e
Nowych ^S' ^"^"-tjedS S3^ w nas^
praictyce wychn1   c1 w pr2eb1^ o^oo2e ^"^ć mo-

^etny^":^ unlk^ ^ieJu yS^ P02waia -

S%==ss-=^3:

-"^.SiS-^E.^rs;'""

rosłego Ten   n   dnoci życia 1 ^^"^ch dziecku

s^1 p^s:^-^0"^^^^^   u dou

Psychicznych TlnT    k2e ^"y^, poza c   J ^^en^e
^"czućS^-0^10^ P^^any zTcL   aami' fu^

'^"^s:^ -A^r^
^^^SSSi?^^

3                              ^^^tę pełniš upzu-

 SS?^^ ^r^ont^--
s:^?^^?^?^^

St,ri1^^^^^

^^a^^^

°d '""cionSo"'"'20'"""' "trellon^r"1.130'"^
"brew temu u? "'^"'''"wania się dn   ^ ""^'nie

^'epnTc^a "". '''""'-              '"   C2y naw
^X- ^^IS1^ ^^-

"y^^'^". ""ym, {^cj^y0-^^

runkowme pS, ^ga',Ł^m'"^i. Na pocS alym' "i-^-

^".ar^^^^    .^^a icierowanrceTo^ C2wle-

^y^cyjnrroT^T"1 proces6^ e^^T^1 wiad0-
wo^ opano^?  ^^"od J-edno^T "^-''^i ^h
' ^-"yc0^1,"^ PoJtr^^ ^ -o.h-

^ ,p.         -e, .^^ .chSo^f^ -°-
w zwišzku 7                                   ODJa-

s.-.^iy^s^^^

^ŁST" -^e^:00 P°^:

teck0---"^^^^^^^^

4 lcń Alzacji, nie

orientuje się w warunkach działania, które mogš sprawiać, że cel nie da się osišgnšć. W tych sytuacjach przeszkoda w dš-żeniu do urzeczywistnienia zamiaru powoduje siine reakcje emocjonalne (frustracje). Z upływem czasu, w póniejszych tatach ontogenezy, podejmowanie decyzji opiera się na ana-lizie sytuacji, czyli subiektywnych i obiektywnych warunków powodzenia. Coraz łatwiej ustalić również stopień ryzyka i wišżšce się z tym prawdopodobieństwo sukcesu.

Podobne przemiany zachodzš w stosunku człowieka do sa-
mego siebie. W tym zakresie istnieje zawsze silna skłon-
noć do indywidualnego, emocjonalnego oceniania swoich
właciwoci, tworzenia obrazu samego siebie. Niemniej schy-łek wieku dorastania stwarza już szansę bardziej krytycznego spojrzenia na własne postępowanie, wykorzystania, opinii ro-dowiska i zobiektywizowania dotychczasowych sšdów. Mo-żliwie bezstronny stosunek jednostki do siebie stanowi bowiem jeden z podstawowych czynników wyznaczajšcych ustosun-kowanie się do społecznego otoczenia.

Scharakteryzowany powyżej ogólny przebieg rozwoju
uczuć jest uwarunkowany czynnikami, których znaczenie uję-to w dialektycznej teorii rozwoju osobowoci. Zawiera ona najogólniejsze, powszechne prawa, a wynikajš z niej postu-laty, które musi uwzględniać praktyka kształtowania uczuć, leżeli ich rozwój ma być jak najbliższy optymalnego.

Właciwoci poszczególnych funkcji emocjonalnych sš
uwarunkowane niektórymi cechami organizmu jednostki.

Dlatego omówimy zależnoć stopnia pobudliwoci emo-
cjonalnej od reaktywnoci tkanki nerwowej w orodkowym
układzie nerwowym i od oddziaływania na jej stan funkcjo-
nalny innych narzšdów organizmu, a głównie układów wy-
dzielania wewnętrznego (dokrewnego), kršżenia i oddecho-
wego. Ogólny stan zdrowia lub wyczerpania, zmęczenia, rów-nież wpływa na warunki przeżywania emocji.

Druga grupa czynników warunkujšcych przebieg rozwoju

uczuć wišże się z oddziaływaniem zewnętrznego, przede
wszystkim społecznego rodowiska. Na czoło wysuwa-
jš się tu wszystkie celowe zachowania Judzi dorosłych (wy-chowawców w rodzinie, szkole i in.), które kierujš i modelujš w optymalny sposób przebieg procesów rozwojowych. Brak kierowniczej ingerencji powoduje powstawanie wypaczeń,
zaburzeń życia emocjonalnego, oddalanie się wyników wy-
chowania od akceptowanego modelu uczuciowoci człowieka
i drogi jej formowania się.

Oprócz zorganizowanych celowo rodowisk wychowujš-
cych na rozwój dziecka wpływajš sytuacje, zdarzenia nie-
kontrolowane, przypadkowo pojawiajšce się w jego oto-
czeniu. Ich znaczenie bywa rozmaite, znajduje się tu bowiem ródło zarówno korzystnych, jak i niekorzystnych doznań i dowiadczeń. Te ostatnie mogš być przedmiotem oddziały-
wań reedukujšcych, a więc w jakim zakresie korekcyjnych.

Pamiętajšc o roli otoczenia i samokontroli w rozwoju oso-
bowoci, a w tym uczuć, wskażemy następny czynnik, równie jak scharakteryzowane poprzednio doniosły: aktywnoć człowieka. Podstawowym warunkiem rozwoju wszystkich
funkcji organizmu wraz z psychicznymi jest działanie, po-
sługiwanie się nimi w zwyczajnych, codziennych okoliczno-ciach życia. Ich sprawnoć i doskonalenie wymaga ćwiczenia i dowiadczeń. Ilociowy i jakociowy rozwój uczuć dokonuje się wówczas, gdy dziecko ma różnorodne  w miarę moż-noci celowo dobrane  sposobnoci ich przeżywania, gdy
styka się ze ródłami wzbudzajšcymi pojawianie się procesów emocjonalnych.

Więzi uczuciowe, np. koleżeństwo i przyjań, mogš poja-
wić się tylko w odpowiednio przebiegajšcych interakcjach, w okrelonych, jeli chodzi o specyficzne właciwoci, sto-sunkach międzyludzkich.

Jeżeli mylimy o zamierzonym wpływie wychowawczym,
którego celem głównym ma być odpowiednie modelowanie

przebiegu rozwoju uczuć, to chodzi przede wszystkim o orga-nizowanie aktywnoci dziecka i dorastajšcego oraz warunków bezporednio wpływajšcych na jej rodzaj.

Wskazane powyżej problemy sš omówione w kolejnych
rozdziałach tego tomu Biblioteki Psychologicznej". Przedsta-wiono w nich najważniejsze przejawy zróżnicowanego życia uczuciowego u noworodka i niemowlęcia, w wieku poniemo-
wlęcym i przedszkolnym, w młodszym wieku szkolnym oraz
w okresie dorastania. Taki sposób charakteryzowania przemian zachodzšcych w kształtowaniu się emocjonalnoci powinien ułatwić zrozumienie dzieci i młodzieży, których rozwojem
kierujemy w poszczególnych okresach ontogenezy.

Rola uczuć w życiu człowieka

Co to sš uczucia?

Człowiek orientuje się w rzeczywistoci, która jest terenem jego różnorakiej aktywnoci, za porednictwem treci proce-sów psychicznych, odzwierciedlajšcych otaczajšcy go wiat. Spostrzegamy przedmioty, ludzi i ich zachowanie się, zdaje-my sobie sprawę z ich wyglšdu, rozmieszczenia, właciwoci fizycznych. Wyobrażamy sobie to, co w danej chwili jest niedostępne spostrzeganiu poprzez zmysły, a z czym kiedy zetknęlimy się bezporednio. Mylimy o minionych zdarze-niach, o teraniejszoci i przyszłoci. Sš to procesy poznaw-cze cile powišzane funkcjami, dzięki czemu możemy od-zwierciedlać wiat w pełny sposób, przeżywajšc równoczenie obraz rzeczy i niedostrzegalne ich cechy za pomocš myli.

, Wród procesów psychicznych, prócz poznawczych, wy-
różniamy uczucia. Sš to takie przeżycia, jak miłoć, zazdroć, tęsknota i wiele innych. Współwystępujš one i w pewnym sensie współdziałajš z procesami poznawczymi wpływajšc na ich przebieg i treć oraz wzajemnie ulegajšc kierowniczej funkcji procesów poznawczych. Te obopólne zwišzki pozna-my w przebiegu ich rozwoju i kształtowania się.

Uczucia także odzwierciedlajš wiat, umożliwiajš oriento-
wanie się w rzeczywistoci. Wyraża się w nich stosunek jed-nostki do poszczególnych fragmentów otoczenia, _,'

Wród uczuć wyróżnia się e mocje. (Zalicza się je do pier-wotnych funkcji psychicznych człowieka, wspólnych ludziom

li

i zwierzętom znajdujšcym się na wyższych poziomach rozwoju ewolucyjnego. Sš to na przykład strach i gniew.

I. P. Pawłów zwrócił uwagę na znamienny zwišzek uczuć
z procesami poznawczymi już na poziomie odruchów bezwa-
runkowych. Gdy organizm znajdzie się w nowych warunkach,
uruchamia się dziedziczny odruch, ustawiajšcy organizm i je-go narzšdy odbiorcze tak, aby można było zorientować się w otoczeniu. Jest to więc odruch badawczy, który Pawłów na-zwał odruchem ,,Có to takiego?"1. W tej sytuacji występuje równoczenie proces emocjonalny o charakterze przestrachu, tremy, uczuć niepewnoci, ponieważ nieznana sytuacja może zawierać czynniki grone, niebezpieczne dla organizmu. No-we bodce, których znaczenia nie daje się od razu zrozumieć, wywołujš podobny odruch i przerażenie u dzieci, choć prze-życia takie występujš także u dorosłych.

/ Uczucia odzwierciedlajš więc zarówno wartoć życiowej
sytuacji dla człowieka, jak i wynikajšcy stšd jego do niej sto-sunek. Człowiek zdajšc sobie fprawę z grożšcego niebezpie-czeństwa przeżywa strach, boi się szkodliwych skutków dzia-łania okrelonych bodców. Tak też potocznie mówimy, że sš one ,,przerażajšce". Zawiera się w takim uczuciu również odzwierciedlenie negatywnego stosunku do niebezpiecznych
sytuacji. Człowiek ich unika, ucieka przed nimi. Przeciwnie zachowuje się wobec sytuacji rozpoznanych jako korzystne. Przeżywa wtedy uczucia zabarwione przy...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin