Księga rzeczy dziwnych- Puławski Łukasz.txt

(334 KB) Pobierz
tytuł: "Księga rzeczy dziwnych"
wybór i opracowanie: Na podstawie Book o f the Strange, The Worid Almanac - ŁUKASZ PUŁASKI
tekst wklepał: dunder@kki.net.pl

- Tłumaczenie: Łukasz Póławski
- Opracowanie graficzne KRZYSZTOF PIESZCZYŃSKI-PIESZCZOCH
- Na okładce wykorzystano grafikę komputerowš Rona Cobba
- Copyright (c) by Newspaper Enterprise Association Copyright (c) for the Polish edition by Pandora Books Łód 1991

Spis treci
Wstęp...3

Ludzkie niezwykłoci
Życie po mierci...5
Dzikie dzieci...7
Czkawka...9
Jonizacja...10
Półkule mózgu...11
Rozszczepiony mózg...12
Percepcja podwiadoma...14
Krótka historia parapsychologii...16
Odmienne stany wiadomoci a psi...23
Odpowied instrumentalna poprzez psi..25
Automatyzm..27
Tabliczka Ouija...29
Lewitacja...30
Przeczucia a zatonięcie Titanica" 	...31
Widzšca skóra...33
Energia uzdrawiajšca...34
Biorytmy...35

Niezwykłoci wiata zwierzšt
Szczury...37
Mordercze pszczoły...39
Węgorz elektryczny...40
Monstrualny mięczak - przydacznia...42
Parzydełka...43
Mimikra...44
Hipoteza Gai...46
Yeti...47
Sasquatch...49

Tajemnicze obiekty i zjawiska
Eksplozja nad Tunguskš...51
Prehistoryczny reaktor jšdrowy...54
Całun Turyński...56
Piramidy...57
Moc piramid...61
Liczby Fibonacciego...62
Poltergeist...65
Teoria Wielkiego Wybuchu (Big Bang)...68
Czarna dziura...69
Krótka historia UFO...71
Od latajšcych talerzy do zielonych ludzików...72
Pięć klasycznych przypadków uprowadzenia...80

Mity, zwyczaje, legendy
Wilkołactwo...85
Wampiry...86
Autostopowicze-duchy...87
Człowiek z Piltdown...88
Trójkšt Bermudzki...90
Zaginiona kopalnia Holendra...92
Czytanie wnętrznoci...94
Opętanie...96
Kanibalizm...99
więta krowa...101
Lourdes...103
Fatima...105
Kult cargo...107
Oak Island...109
Kabała...111
Nostradamus...113
Edgar Cayce...115
Cyganie...117
Fenicjanie...119
Wicca...121
Sanctuario de Chimayó...123
Druidzi...124
Findhom...126
Aleister Crowley...127
Komitet Para...129

* * *
Wstęp?

Dla tych, którzy lubiš być zadziwiani, nasz zwykły wiat pełen jest zdumiewajšcych rzeczy. Parzydełka meduzy, figlarnoć delfinów, siedemnastoletnia szarańcza i tysišce podobnych zjawisk powinny zaspokoić apetyty nawet najbardziej nienasyconych tropicieli dziwów. Zginajšce klucze media, UFO, zaginione kontynenty, starożytni astronauci to zaledwie ciekawostki w porównaniu z cudami natury. W gruncie rzeczy, spostrzegawczego poszukiwacza dziwnych zjawisk mogłaby zadowolić kontemplacja wyłšcznie jednego osobnika. Wystarczy zajrzeć w głšb własnego ciała i umysłu, aby życie wypełnić podziwem. Jednak mimo tylu niezwykłoci, których dostarcza nam codzienne życie, ludzie potrzebujš wcišż nowych cudów. W najlepszym wypadku potrzeba ta staje się podstawš nauki i prowadzi do kolejnych odkryć, dotyczšcych człowieka i wszechwiata. Pragnienie tajemnicy może jednak zaprowadzić na manowce łatwowiernoci i złudzeń. Zaiste, ludzka naiwnoć i chęć samooszukiwania to jedna z najbardziej zadziwiajšcych cech gatunku Homo sapiens. Niejeden uwierzy w piramidalnš bzdurę, jeli zostanie ona przyodziana w więte szaty pseudonauki i pseudouczonoci. Okresowo występujšce zjawisko nasilenia zapotrzebowania na rzeczy tajemnicze i nadprzyrodzone osišgnęło nowe apogeum. W każdym większym miecie przynajmniej jedna księgarnia czerpie kolosalne zyski ze sprzedaży "tajemnic" - tajemnice piramid, Wyspy Wielkanocnej, tajemnice goci z kosmosu, kontroli umysłu, starożytnej mistyki, uzdrawiania, diet i ćwiczeń, gwiazd, dłoni, kart tarota, chińskich manuskryptów, Stonehenge, tajemnice potworów, zaginionych kopalni złota i zakopanych skarbów, a przede wszystkim tajemnice potęgi, bogactwa, urody, szczęcia, sukcesu, niemiertelnoci, nie wspominajšc o zadowoleniu seksualnym. A każdy zestaw tych "tajemnic" kosztuje około trzech dolarów. Dziewięćdziesišt osiem procent tego paskudztwa to brednie. I nie byłoby powodu do zmartwienia, gdyby widniał na nich napis "ROZRYWKA". Niestety, nazbyt często te dzikie pomysły przedstawia się jako udokumentowane fakty, prawdziwe cuda, podparte autorytetem nauki i szanowanych uczonych. Nacišgacze i spekulanci czerpiš ogromne dochody, bazujšc na ludzkiej ignorancji i chaosie. Poważni naukowcy natomiast, starajšc się zapobiec zamieszaniu i niewiedzy, rzadko dysponujš odpowiednimi rodkami na prowadzenie badań. Dziedzina parapsychologii szczególnie potrzebuje większych funduszy na poszerzenie zakresu eksperymentów w celu potwierdzenia, odrzucenia lub poprawienia dotychczasowych ustaleń. To samo dotyczy UFO. Powszechnie wiadomo bowiem, że przede wszystkim niezbędne jest stwierdzenie, czy zjawisko to ma charakter fizyczny czy psychologiczny, lecz badania tego problemu nie majš odpowiedniego wsparcia finansowego. Również eksperymenty z zakresu biochemii i elektromagnetyzmu, odnoszšce się do zjawisk metapsychicznych, halucynacji i medytacji, mogłyby skutecznie posunšć się naprzód, gdyby przeznaczono na nie wystarczajšce fundusze. Czytelnik nie powinien jednak odnieć wrażenia, że w ksišżce tej uwzględniamy wyłšcznie sztywny, cile naukowy punkt widzenia. Wręcz przeciwnie, jestemy bardziej otwarci na to, co niewytłumaczalne, niż na to, co stereotypowe. Nie dlatego, że nasz zespół redakcyjny jest przekonany o prawdziwoci zjawisk parapsychicznych, UFO czy astrologii, ale dlatego, że przesadnie racjonalistyczne podejcie do problemu wydaje się nam ograniczone i skazane na porażkę. Pytania i wštpliwoci, jakkolwiek bolesne dla naukowców lub dla "wierzšcych w cuda", sš bardziej interesujšce i obiecujšce niż przedwczesne odpowiedzi i sztywne opinie, wyrażane zazwyczaj z nadmiernym podnieceniem i determinacjš. Słusznoć naszego stanowiska potwierdza fakt, że wcišż brakuje fachowego studium na temat zjawisk nie wyjanionych. Badań obejmujšcych niezwykłe dziedziny nie poddaje się publicznym dyskusjom, stałemu doskonaleniu i testom, niezbędnym dla postępu naukowego. Dzieje się tak po częci dlatego, że "wierzšcy" ignorujš znakomite prace demaskatorskie. Pełna uprzedzeń postawa niektórych naukowców i innych zainteresowanych odgrywa również swojš rolę w tym bałaganie. I tak na przykład proceduralne zastrzeżenia C.E.M. Hansela do zjawisk metapsychicznych zostały odrzucone już dawno, a uczeni demaskatorzy w dalszym cišgu cytujš ksišżkę Hansela jako ostateczne odwołanie. Zastrzeżenia nie sš wynikiem zmowy ludzi nauki - jak często sugerujš paranoiczni okultyci. Płynš raczej ze zrozumiałej niechęci do trwonienia czasu i wystawiania na szwank reputacji w dziedzinie pełnej oszustów, dziwaków i zwariowanych fanatyków wiedzy tajemnej. Pewien uczony, który przeprowadził dokładne badania mocy piramid i przedstawił negatywne wyniki grupie wyznawców przeciwnej teorii usłyszał: "Musiałe le zrobić swoje piramidy, bo inaczej by działały". Dowiadczajšc jednego lub dwóch takich przypadków, naukowiec pojmuje, że to sprawa wiary, a nie nauki, i trzeba pozostawić jš "wierzšcym". Na podstawie takich incydentów uczeni często dochodzš do wniosku, że szeroka publicznoć nie jest doć inteligentna, aby zrozumieć metody naukowe czy pojšć subtelnoci stwierdzeń teoretycznych i procedur eksperymentalnych. Z powodu problemów z komunikacjš skłonni sš udawać, a w najgorszym wypadku -stawać się kapłanami, zazdronie strzegšcymi czystoci swej tajemnej wiedzy. Nie można okrelać prawdy na drodze głosowania, dlatego nauka nigdy nie będzie demokratyczna. Nauka to proces elitarny. Jednak poszukiwania prawdy nie dokonujš się w społecznej próżni, a zatem naukowcy powinni zajmować się tym, co interesuje zwykłych ludzi, z bezstronnociš i obiektywizmem właciwym nauce. Unikanie tej publicznoci lub arogancja wobec niej powoduje narastanie gronej fali reakcji antynaukowych. rodki masowego przekazu - TV, radio, prasa codzienna -znalazły się pomiędzy sceptykami, "wierzšcymi" i publikš. Wykonujšc swój zawód, dziennikarz rzadziej potrafi właciwie ocenić prawdę czy fałsz niektórych twierdzeń niż słuchacz czy czytelnik. W każdym wypadku rola dziennikarza sprowadza się do sporzšdzenia relacji z wydarzeń, do przedstawiania różnych sšdów. Nie do niego należy stosowanie cenzury wobec tego, co nieprawdopodobne. W praktyce - jak dowodzš jasno historyjki o UFO - prasa zdana jest na łaskę współzawodniczšcych ze sobš ekspertów, którzy zwykle interpretujš fakty zgodnie z wczeniej wymylonymi teoriami. Księga rzeczy dziwnych ma posłużyć jako wprowadzenie do konfliktu między "wierzšcymi" a sceptykami. Mamy nadzieję, że Czytelnik znajdzie tu co najmniej kilka linii przewodnich mylenia o pewnych typach informacji w dziedzinach, w których nie może być gotowych i ostatecznych odpowiedzi - typowe przykłady to UFO i zjawiska parapsychiczne. Ponieważ przesada w sporach na temat fałszywych tajemnic jest zbyt powszechna, zwrócimy także uwagę na dziwne rzeczy, z którymi spotykamy się na co dzień, a przyjmujemy je za naturalne, takie jak aspiryna, niezwykłe zwierzęta, Cyganie, religie i setki innych dziwacznych zjawisk.
Ludzkie niezwykłoci

Życie po mierci

Kwestia życia po mierci już od tysięcy lat jest przedmiotem wierzeń i spekulacji. Ostatnio Elisabeth Kubler-Ross, szanowany międzynarodowy ekspert w dziedzinie psychiatrycznego wymiaru mierci i były profesor uniwersytetu w Chicago, stwierdziła, że jest przekonana "bez cienia wštpliwoci" o istnieniu życia po mierci. Kubler-Ross doszła do takiego wniosku w wyniku długoletniej pracy ze miertelnie chorymi pacjentami i licznych rozmów z pacjentami, którzy po mierci klinicznej zostali reanimowani. W wywiadach uwzględniła 193 pacjentów, którzy byli przywracani do życia nawet dwanacie godzin po mierci klinicznej. Kubler-Ross zawsze przeczuwała, że w kilka chwil po mierci zachodzi co ważnego i znaczšcego. Stwierdziła, że po mierci klinicznej wielu jej pacjentów miało "spokojny wyraz twarzy" i że niektórzy w oczekiwaniu mierci rozmawiali z utraconymi bliskimi. Doszła więc do wniosku, ż...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin